رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

راهکارهای تقویت نیمکره راست کودکان

 
راهکارهای تقویت نیمکره راست کودکان
تقویت نیمکره راست کودکان بسیار با اهمیت است. افرادی که از سمت راست مغزشان استفاده می‌کنند، تمایل به تخیل، خلاقیت و شهود دارند.
فرآیند فکری آنها سازمان‌نایافته است و از این رو آنها اغلب بر شهود و حس درونی‌شان اتکا می‌کنند تا پیامدهای منطقی. آنها بیشتر به کل یک واقعه دقت نظر دارند تا جزئیات. گفته می‌شود که این افراد در بزرگسالی خیلی روشنفکر می‌شوند و غالباً افکار نوینی دارند.
گاه آنها خارج از چارچوب‌های ذهنی کار می‌کنند و دوست دارند هر لحظه چیز جدیدی را خلق کنند. بنابراین، اگر کودک شما چنین ویژگی‌هایی دارد، وقتی مورد تحریکات دیداری، شنیداری و لامسه قرار می‌گیرد، بیشتر می‌آموزد.
دو دانشمندی که با سمت راست مغز خود فکر می‌کردند، آلبرت اینشتین و لئوناردو داوینچی بودند.
این کودکان دوست دارند به تنهایی بازی و فعالیت کنند. آنها از پروژه‌های هنری لذت می‌برند. بنابراین لوب پیشانی مغز این کودکان فعال است. این بخش از مغز بر خلاقیت و تفکر واگرا تمرکز دارد. لذا وقتی خانواده کودک را تشویق به خلاقیت و فعالیت‌های هنری می‌کنند، در اصل لوب پیشانی درگیر تفکر واگرا می‌شود.
تفکر واگرا به کودک کمک می‌کند تا همه چیز را متفاوت ببیند، از فرآیند تفکر خلاقانه برای تصمیم‌گیری استفاده کند و او را بسیار باانگیزه، مستعد و پرسشگر می‌سازد.
کودکان تقریباً از سنین پیش‌دبستانی دیگر کاملاً نشان می‌دهند که مغزشان چپ‌گرا است یا راست‌گرا. اگر شما علائم  راست‌گرایی را در مغز کودکتان دیدید، سعی کنید با فعالیت‌های ساده به طور روزانه راست‌گرا شدن مغز را در او پرورش دهید. برخی از والدین تصور می‌کنند که اگر مغز کودکشان را یک‌جانبی نکنند، او در آینده زندگی بهتری خواهد داشت. ممکن است چنین چیزی کمک‌کننده باشد اما ما نباید در درجه نخست جلوی استعدادهای ذاتی کودک راست‌گرای مغزی را بگیریم. نخست ما باید از قابلیت‌های فعلی کودک جهت یادگیری و خلاقیت او استفاده کنیم. در اینجا ما چند فعالیت را به شما معرفی می‌کنیم که می توانند در عین سرگرم‌سازی کودک، به راست جانبی مغز او کمک بیشتری کنند.

 

راهکارهای تقویت نیمکره راست کودکان

 

کتابخوانی
خواندن کتاب به طور روزانه برای هر دو نیمکره مغز کودک مفید است اما راست جانبی‌ها به تصاویر کتاب بیشتر از خود آن علاقه نشان داده و حتی از روی تصاویر می‌توانند کتاب را خوانده و عبارات آن را از حافظه‌شان بازیابی کنند. بنابراین، کتابی را که برای کودک در نظر می‌گیرید، می‌بایست تصاویر چندوجهی و گویا داشته باشد. تصاویری که به درستی بیان‌کننده متن داستان باشند. از این رو دقت داشته باشید کتابی را که برای کودکتان تهیه می‌کنید، می‌بایست تصویرگری خوبی داشته باشد زیرا کتبی که تصاویر غیرواضح و سیاه و سفید دارند، در ابتدای امر در فرآیند فکری کودکان کمتر کاربرد دارند.
ریاضی
به طور کلی تمرینات ریاضی در سمت راست مغز اثر زیادی دارد. شما می‌توانید با بازی‌های ریاضی یا تمرینات نوشتاری به کودک راست‌جانبی کمک زیادی کنید.
چند حرف را به کمک نقاط پشت سر هم طراحی کرده و از کودک بخواهید تا با وصل کردن نقاط، به آن حروف دست یابد. کودک راست‌جانبی در اغلب موارد، نخست با انگشت نقاط را لمس کرده و یک بار آن را از ابتدا تا انتها امتحان کرده و در ذهنش ترسیم می‌کند. سپس با خودکار به کارش ادامه می‌دهد. شما کودکتان را تشویق کنید که نخست بگوید این نقاط چه شکلی را نشان می‌دهند و بعد آن را ترسیم کند. این کار به یادداری بصری کودکتان کمک زیادی می‌کند.
یوگا و مدیتیشن
کودکان راست‌جانبی به خاطر ویژگی شهودی¬شان می‌توانند تمرکز بیشتری روی یوگا و مدیتیشن داشته باشند. بنابراین وقتی آنان به آرامش ذهنی می‌رسند، بیشتر می‌توانند از قوه خیال و خلاقیت خود استفاده کنند.
آواز خواندن و نواختن موسیقی
گوش دادن به یک موسیقی جدید یا نواختن یک ساز به تحریک بخش شنیداری سمت راست مغز کمک زیادی می‌کند و منجر به افزایش خلاقیت می‌شود.
کلاسهای هنری
شرکت در کلاس‌های هنری بسیار کمک‌کننده است حتی اگر فرزندتان توانایی ترسیم و نقاشی هنری چندان مطلوبی نداشته باشد. فعالیت‌های هنری اگر قالب خاصی به ذهن کودک نداده و به سمت خلاقیت حرکت می‌کند، می‌تواند سمت راست مغز او را بسیار فعال سازد. حکاکی روی چوب و نقاشی و رنگ کردن می‌تواند فعالیت سمت راست مغز را بالا ببرد.
یک سرگرمی خلاقانه
سرگرمی‌های خلاقانه‌ای مثل بافتنی یا خیاطی با نخ و سوزن برای کودکتان فراهم کنید. این سرگرمی‌ها نیاز به تمرکز و توجه فراوان دارد. به‌خصوص آنکه او برای ایجاد یک الگو مجبور است از قوه تخیل خود استفاده کرده و بافتنی‌اش را پیش برده یا لباس برای عروسکش بدوزد.
استفاده از دست غیر برتر
کودکتان را تشویق کنید تا دقایقی از روز با دست غیربرترش نقاشی بکشد یا جملاتی را بنویسد. تحقیقات نشان داده که استفاده از دست غیربرتر باعث تحریک نیمکره راست و نیز تحریک خلاقیت در کودکان می‌شود.
به طور کلی راست‌جانبی‌ها در فرآیند تفکرشان به شکل شهودی و حس درونی عمل می‌کنند. از این رو والدین می‌بایست شرایطی را برای کودک فراهم کنند که بتواند از این نیروی درونی بهترین بهره را ببرد. کودکانی که سمت راست مغزشان بسیار فعال است، در هنر و خلاقیت پیشرفت زیادی خواهند کرد و این نیروی درونی‌شان را سیراب خواهند ساخت. والدین این کودکان می‌بایست با ظرافت بیشتری به تربیت آنها مشغول شوند و آنها غالب مفاهیم را می‌توانند از حوزه خلاقیت و هنر به کودک آموزش دهند. بنابراین والدین می‌بایست به استعدادهای فرزندشان اشراف کامل داشته و آنها را پرورش دهند.
منابع:
Funderstanding. (۲۰۱۱). Right Brain or Left Brain: Children and Creativity. Retrieved from http://www.funderstanding.com/theory/child-development/right-brain-vs-left-brain-children-and-creativity/
Live strong. (۲۰۱۳). Parenting Children Child Development Right Brain Exercises for Children. Retrieved from http://www.livestrong.com/article/۱۲۷۶۸۱-right-brain-exercises-children/

سارا رضایی
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ Iran
5
0
0

عااااالی

ارغوان اصلانی
۱۳۹۸/۰۴/۱۸
4
0
1

خوب بود. لطفا مطالب بیشتری در مورد هر دو نیمکره بفرستید.تشکر


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید