در کلاسهای مهارت زندگی رویش طلایی چه میگذرد؟
کلاس مهارت زندگی یک سری اهداف بلند مدت دارد مثل خودآگاهی، مهارت همدلی، مهارت جرأت ورزی، شناخت احساسات، ارتباط موثر،خوب گوش دادن و یک سری ریز مهارت دیگر.
اینها را به صورت یک سری اهداف کلی در نظر میگیریم و موضوع هر جلسه را در کلاس همان جلسه انتخاب میکنیم.
برای بچههای بزرگتر از خودشان نظرخواهی میکنیم که این جلسه دوست دارید در مورد چه مسئلهای صحبت کنیم ؟
ولی برای بچههای کوچکتر ( و البته همان بچههای بزرگتر هم اگر نتوانند موضوع جلسه را انتخاب کنند) شروع میکنند به تعریف کردن وقایعی که در هفته گذشته برایشان اتفاق افتاده و ما از دل آن وقایع موضوع را مشخص میکنیم و در مورد آن صحبت میکنیم.
کلاس مهارت زندگی گفتگو محور است؛ ولی از ابزارهای دیگر برگزاری کلاس مثل کاردستی ،کتاب خواندن و نقاشی هم استفاده میشود.
مثلا: در مورد علایم احساسات در بدنشان صحبت میکنیم، اینکه زمانهایی که عصبانی، ناراحت یا خوشحال میشوند چه علایمی را تجربه میکنند.
از بچه ها میخواهیم در مورد ویژگیهای خودشان بیشتر تفکر میکنند، در مورد توانمندیها، استعدادها و ویژگیهایشان با آنها صحبت میکنیم، اینکه از نظر خودشان در چه کاری بهتر از بقیه می توانند عمل کنند و در چه کارهایی نیاز به تمرین بیشتر دارند.
و یا در جلسهای بچهها دستبند دوستی درست میکنند و هدیه میدهند به کسی که برایشان عزیز است.
مهارت همدلی را با آنها تمرین میکنیم. نظرشان را در مورد همدلی میپرسیم، موقعیتهای مختلف را مطرح میکنیم و از بچه ها میخواهیم که بگویند اگر در این موقعیتها قرار بگیرند چه عملکردی دارند.
در بخشهایی از کلاس Roll Play داریم یعنی مربی میشود یک شخصیتی که در مورد مسئلهاش گفتگو میکند و هر کدام از بچه ها به او راهکاری ارائه میدهند و در گروهها در مورد راهکارها گفتگو میکنند.
در سنین پایین تر بیشتر از ابزار نقاشی و کاردستی استفاده میشود؛ چون برای بچهها برون ریزی احساسات و تفکرات در نقاشی راحت تر است تا اینکه بخواهند در موردش گفتگو کنند
اما در سنین حدود 8 سال به بالا، بیشتر گفتگو میکنیم تا مهارت گفتگو را هم تمرین کنند و یاد بگیرند که در مورد تفکراتشان و احساساتشان صحبت کنند ، برون ریزی کنند و آنچه که در ذهنشان میگذرد را بیان کنند.
در این دوره کودکان ما تمرین میکنند: ارتباط فکرهای مختلف خود را پیدا کنند. این راهی است که میتوانند افکار ناسازگار را بیابند.🧐
در این دوره کودکان ما تمرین میکنند: دلایل کارهایشان را بسنجند، دلایل قوی و ضعیف را تشخیص دهند و بیابند دلیل بی ربط اصلا دلیل حساب نمیشود.🤔
در این دوره کودکان ما تمرین میکنند: ملاکهای کارها و اهدافشان را پیدا کنند؛ نه اینکه چه شرایطی مرا وادار به این کار کرد، بلکه چه ملاک هایی مرا به سمت آن تصمیم هدایت کرد.🤓
در این دوره کودکان ما تمرین میکنند: منظورشان را بیان کنند؛ نه اینکه چگونه به این نظر رسیدهاند، بلکه به چه دلیل این نظر را نگه داشتهاند.😇
در این دوره کودکان ما تمرین میکنند: موافقت و مخالفت خود را بیان کنند و برای این کار به دنبال کلمات مناسب بگردند.🤗
اهداف مهم کلاسهای مراکز رغبت :
• رشد مهارتهای حسی و حرکتی : پرورش عضلات و حواس 5 گانه
• شناخت کودک از خود : شناخت اعضای بدن، درک احساس، کشف و یادگیری
• رشد مهارتهای اجتماعی : انجام فعالیتهای گروهی در قالب بازی، آشنایی با محیط و ارتباط با آن
• رشد مهارتهای شخصیتی و خودیاری کودک : افزایش اعتماد به نفس، حل مسئله
• تقویت ارتباط بین مادر و فرزند
• آشنایی با نقاط ضعف و قوت فرزند
• تقویت هوش کودک
روش کار در کلاس
روش کار این کلاسها به نحوی است که فضا و ابزار چندین فعالیت به طور همزمان برای کودکان در کلاس مهیا میشود و هر کودک در کنار مادر ، بنا به میل و رغبتاش به هر کدام از بازیها میپردازد. در حین فعالیت متمرکز بر اهداف مذکور ، به صورت مستقل مادر و کودک تحت رصد و مشاهده سوپروایزر و تسهیلگر کلاس قرار دارند. این فرایند به این منظور طراحی شده است که تسهیلگر به طور دقیق سیر تحولی و رشدی کودک از ابعاد مختلف را رصد کند و با مشاهده نوع تعامل و ارتباط مادر با کودک با راهنماییها و ارائه اطلاعات لازم به مادر، در آگاهی دادن به مادران و بهبود این تعامل اقدام نماید.
در این کلاسها هدف پرورش است و نه آموزش و انتظار دریافت پاسخی از کودک در برابر آنچه به صورت فعالیت به او ارائه میشود، نیست. بلکه هدف ایجاد فضا و بستری غنی و سرشار از نشاط، برای پرورش مهارتهای کودک است.
در این کارگاهها مادران و کودکان آنها در محیطی گرم و سرشار از بستر پرورش مهارتی قرار میگیرند و آموزشها به صورت غیرمستقیم و با تقویت مهارت ارتباطی بین مادر و فرزند ارائه میشود. مادران با شرکت در این کلاسها و افزایش مهارتهای خود میتوانند پیوند عاطفی عمیقتری با فرزند خود برقرار کنند و از این طریق قادر خواهند شد نکات تربیتی را به شیوههای بهتر و موثرتری دریافت و برای فرزندان خود به کار بگیرند.