رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

چه زمانی صاحب فرزند شویم؟

 
چه زمانی صاحب فرزند شویم؟
به نظر می رسد که پانزده ماه قبل از تولد فرزند ،پدر و مادر باید با این فرض زندگی کنند که هم اکنون صاحب فرزندی هستند ، و یا حتی گرچه کمی طنزآمیز است ، پدر و مادر باید با این واقعیت خودشان را آشنا و نزدیک کنند که هردو حامله هستند. به بیان دیگر موارد و نکاتی هست که اشاره خواهم کرد که اگر پدر رعایت نکند ، ممکن هست که به فرزند خودش آسیب فراوانی برساند ، به همین جهت است که درست شش ماه قبل از تصمیم شما به جهت داشتن فرزند باید امور و اصولی رعایت شود ،

در مرحله اول عوامل ارثی باید چک شود، و آن هم تا سه نسل. خاطرتان باید آسوده باشد که عوامل ارثی در فامیل طرفین ، به گونه ای که می تواند مسئله آفرین باشد از آزمایش و نوع خون گرفته تا بقیه مواردی که احتمالن در وقت ازدواج مورد معاینه و یا آزمایش واقع نشده . در این زمینه باید با حسن نیت همه ی اطلاعات را داد زیرا رعایت برخی از نکات سبب می شود که با پیش گیری ما مشکل و مسئله ای نداشته باشیم، اما با پنهان کاری و یا عدم اطلاع مسائل و گرفتاری هایی ممکن است به وجود بیاید. دوم عوامل محیطی هست ،مانند این که فرض کنید شمادر حالی که مایل هستید فرزند سالمی داشته باشید ، باید در منطقه و یا نقطه ای زندگی کنید که برای کودکتان مساله آفرین است و یا احتمالن با مسافرت های بسیار و یا زندگی در محل های مختلف باهم و یا برخی از اوقات جدا از هم گرفتاری هایی ممکن است به وجود بیاید ، به همین جهت است که ضرورت دارد این نکات را نیز مورد توجه قرار بدهید. اما مادر باید از یک معاینه ی دقیق پزشکی بهره مند بشود و کاملن خاطر آسوده باشد که او به جهت مادر شدن و داشتن چنین وظیفه و مسئولیت خطیر سنگینی کاملن آماده است ، بیماری های ویروسی حتمن چک بشود، یعنی مطمئن باشند که یا واکسن آن زده شده یا بیماری را گرفته اند و در مقابلش مقاوم هستند. مانند سرخک،ولی سرخچه مخصوصن گرفتاریست که اگر در شانزده هفته ی اول حاملگی اتفاق بیفتد می تواند برای فرزند خطرات غیرقابل برگشت و بازگشت را داشته باشد و دربسیاری از موارد توصیه ی سقط جنین خواهد بود . بنابراین باید مادر مطمئن شود که از نظر سرخچه کاملن مصون هست و مشکلی ندارد. آبله مرغان بیماری گرفتاری دیگری است که مخصوصن اگر در دوره ها و ماه های آخر بارداری و یا مقارن تولد کودک باشد می تواند برای فرزند آزاردهنده و یا اذیت کننده باشد . بیماری های مضمن مانند قند،سل،سرطان و... از نوع بیماری های هستند که حتمن باید چک شود و در خصوص... پدر هم باید مورد ازمایش قرار بگیرد . زیرا در بعضی از اوقات آن را مادر ندارد و ممکن است در دوران بارداری مادر به همسرش منتقل کند و آگاهی لازم وجود نداشته باشد و مراقبت لازم انجام نشود ، و در دوران نسبتن فعال باشد ای بسا تولد فرزند به طریق طبیعی موجب نابینا شدن او بشود.بنابراین مطلبی با این همه اهمیت نمی شود نادیده گرفت ، در نتیجه پدر هم باید مانند مادر باید از این بابت خاطرش را آسوده کند که مشکلی در این زمینه نخواهد داشت. بیماری های دیگری هستند مانند انواع دیگر بیماری های جنسی و مقاربتی که برخی از اوقات می توانند برای فرزند من و شما مسأله آفرین باشند .اگر مادری است که در گذشته چند بار سقط جنین کرده است غالب اوقات می تواند خطراتی او و فرزندش را تهدید کند و در خصوص بیماری های روانی ، گرچه تعداد فراوانی است، اما بیماری اسکیزوفرنی باید چک شود و بعدن اگر نیست با خاطر آسوده صاحب فرزندی بشوید و اگر هست احتمالن مشورت دقیق  شاید عمیقی را احتیاج دارد که چه پیش بینی و یا پیش گیری هایی باید کرد و یا اصولن باید فرزندی داشت یا نه ...

در خصوص بیماری افسردگی یا اضطراب مخصوصن نوع شدید آن یا وحشت که به صورت حمله اضطراب و یا حمله هراس و وحشت اتفاق می افتد به دو دلیل باید کاملن آن را در نظر داشت . یکی شرایط و مشکلات حاملگی و تولد که این بیماری ها را تشدید می کند و یا حتی اگر نیست برخی از اوقات به وجود می آورد. دوم خطر حمله اضطراب و یا وحشت و احتمالن افسردگی است که تأثیر بد و منفی بر روی رویان یا جنین خواهد گذاشت . به همین جهت است که در این زمینه باید معالجه ی لازم صورت گرفته باشد ، تعادل نسبی قابل قبولی صورت گرفته باشد تا مادر بتواند صاحب فرزندی شود. مادر باید شش ماه قبل از تصمیم گرفتن برای داشتن فرزند قرص حاملگی را متوقف کند چون نزدیک به بارداری اگر هم چنان از قرص حاملگی استفاده می کند می تواند مسائل و مشکلاتی را به وجود بیاورد. و احتمالن در همین چارچوب است که پدر از رفتن به مراکزی که گرمای بیش از حد به بدن او می دهد مانند جاکوزی خودداری کند زیرا می تواند مراحل پایانی تشکیل اسپرم را با خطراتی مواجه کند و نوع ناقص و گرفتار اسپرم را برای داشتن فرزند مورد استفاده قرار بدهد. پدر و مادر باید هر دو به وزن مناسب خودشان برسند . در خصوص مادر می دانیم که در دوران بارداری نمی تواند خودش را چاق یا لاغرکند ، اما در مورد پدر مطالعات نشان می دهد که وزن بیش از حد ،‌یا نداشتن وزن و لاغری بیش از حد حتی در تولید اسپرم و در تولید مثل و درباروری نقش بسیار مهمی را دارد ، بنابراین وزن متعادل برای هر دوی آن ها ضرورت دارد. مادر باید همه ی واکسن ها را زده باشد و حتی پدر. زیرا  اگر پدر دچار بیماری بشود احتمالن می تواند او به فرزندش بیماری را منتقل کند ، زیرا در خانه هست و یا مادر را گرفتار کندو به همه آسیب بزند.

توصیه می شود که مادر کار دندان پزشکی خودش را در دوران شش ماهه ی قبل از آمادگی برای حاملگی به آخر برساند که خاطرش آسوده باشد که هم از نظر رفتن پهلوی دندان پزشک و هم به جهت داروهای بی حسی موضعی که ممکن است که ضرورت استفاده از آن مطرح شود و هم به دلیل برخی از اوقات کارهای دندان پزشکی که با جیوه در ارتباط هست که می تواند مسئله آفرین باشد کار لازم را انجام دهد. طبیعی است که تمام داروهایی را که مادر و حتی پدر مصرف می کنند باید با پزشک معالج چک کرد و مطمئن شد که برای بچه آسیب زننده نیست ، هم چنین هر گونه ماده ی مخدر یا سیگار یا مشروب ، نه تنها در دوران بارداری مادر و بلکه شش ماه قبل از بارداری توسط پدر و مادر هر دو باید متوقف شود .

پدری که مشروب می خورد و یا سیگار می کشد، یا درگیر مواد مخدر هست یا بعضی از داروها را ا ستفاده می کند می تواند تأثیر بدی روی فرزندش از طریق انتقال اسپرم ناقص یا بیمار به وجود بیاورد. و مخصوصن می دانیم در این دوران هست که مادر نمی تواند از طریق خوردن قرص های رژیمی بدنش را با یک عدم تعادلی روبه رو کند و معلوم است همان طور که بعدن اشاره خواهم کرد در دوران بارداری حتمن استفاده از قرص های رژیمی می تواند خطرناک و در بعضی مواقع موجب سقط جنین بشود.

مطلب دیگر هم پدر و هم مادر سه ماه قبل از داشتن فرزند باید به مقدار مناسب اسیدفولیک را مصرف کنند زیرا موجب توسعه سیستم عصبی و افزایش هوش و آمادگی به سبب رشد تعقل و تفکر کودک خواهد بود.  تغزیه مناسب و رعایت اصول بهداشتی اهمیت دارد . مخصوصن اگر مادر جوان هست تا قبل از بیست سالگی چون خود مادر در حال رشد هست ، علاوه بر این که برای فرزندش احتیاج به غذای مناسب دارد،برای خودش هم، و رشد خودش هم به چنین غذایی نیازمند است ، بنابراین ای بسا باید با افزایش تغزیه مناسب خودش شرایطی بهتری را برای فرزندش و خودش فراهم کند.

ورزش ، به اندازه و ورزشی که می تواند به عنوان عادتی در بیاید که سلامت روانی و تعادل را برقرار کند و از نظر فیزیکی هم فواید خودش را داشته باشد ، خواب و استراحت به اندازه و به عنوان یک کار خوب، نه به عنوان تنبلی، نه به عنوان فرار از زندگی ، بلکه با باور به این که داشتن خواب خوب به اندازه با کیفیت بالا ، یعنی خواب سنگین و عمیق می تواند سلامت را موجب بشود و از این نظر آمادگی را برای داشتن فرزند به تر فراهم کند و بالاخره آرامش هست که به مرحله ای از ثبات و قرار برسد ، پدر و مادر که محیطی را فراهم کنند که بتوانند در این محیط به ترین فرزند را که ممکن است داشته باشند.

غالب اوقات پرسش درباره ی وقت تولدهست و مطالعات نشان میدهد که در نیم کره ی شمالی به نظر می رسد که به ترین ماه تولد برای بچه ها می ،ژون یا جولای هست ، یعنی در اواخر بهار و در اوائل تابستان به ترین هست و بد ترین ماه ژانویه و فوریه یعنی دی و بهمن است و علت اصلی آن هم مسئله سرمای هواست . بنابراین هرچه محل زندگی به قطب شمال نزدیک تر باشد اهمیت این موضوع بیشتر است .

به هر حال من و شما می دانیم که دختر دو یا سه سال بعد از آغاز عادت ماهانه اش آمادگی آن را پیدا می کند که تخمک گذاری پیدا کند و صاحب فرزند بشود بنابراین به مجرد ظهور عادت ماهانه دختر آمادگی داشتن فرزند را ندارد، زیرا هم چنان تخمک سالم قابل استفاده ای در وقت خودش از او خارج نمی شود و به وجود نمی آید که بتواند صاحب فرزند بشود. و معمولن می دانیم که حدود دوازده تا شانزده روز که به طورمتوسط چهارده روز هست که بعد از آغاز عادت ماهانه تخمک رها می شود و برای این که زن بداند که آیا حامله هست یا نیست به ترین کار این است که اگر هر روز صبح قبل از حرکتی و قبل از خوردن اب یا هر نوع ماده ی دیگری درجه ی حرارت بدنش خودش را اندازه بگیرد در روزی که تخمک آزاد شده درجه ی حرارت 37.5 خواهد بود که البته کمی از آن هم چنان باقی می ماند ولی به هر حال نشانه این است که روز تخمک گذاری مادر یا دختری مثلن سیزده یا چهارده روز بعد از آغاز عادت ماهانه اش است و این تقریبن نظمی قابل پیش بینی دارد . اگر چنین اتفاقی بیفتد از آن جایی که تخمک حدود یک روز یا بیست و چهار ساعت منتظر اسپرم می ماند یا نه تقریبن از بین می رود ولی اسپرم دو سه روزی می تواند هم چنان دوام داشته باشد ، معلوم است که اگر در این فاصله رابطه جنسی برقرار بشود و رابطه زناشویی اتفاق بیفتد مادر می تواند صاحب فرزندی باشد.

به هر حال مایل هستم این نکته را به آگاهیتان برسانم که به نظر می رسد کودک انسانی نه ماه و هفت روز بعد از اولین روز آخرین عادت ماهانه مادرش به این دنیا خواهد آمد و در نتیجه دویست و هشتاد روز یا چهل هفته طول می کشد تا فرزند من و شما از لحظه ای که سلول انسانی تشکیل شده تا به این دنیا قدم بگذارد وقت و زمان احتیاج دارد.

نکته ای که مایل هستم در قسمت آخر این برنامه خدمتتان عرض کنم این است که تعیین کننده جنس فرزند من و شما اسپرمی است که خودش را به تخمک می رساند ،زیرا اسپرم های مرد دو گونه اند ،پسر و دختر ، اگر اولین پسر باشد که خودش را به تخمک می رساند فرزند پسر و اگر دختر دختر خواهد بود . بنابراین تقریبن مادر هیچ نقشی در این زمینه ندارد و پدر هم احتمالن کاری از دستش ساخته نیست . در نتیجه براساس یک تصادف و آن هم تصادفی که براساس قانون اعداد بزرگ است ، به این معنا که قانون اعداد بزرگ به من و شما می گوید که وقتی فراوانی نسبی به سمت بی نهایت میل می کند ، آن چه که نتیجه هست مساوی احتمال می شود، یعنی اگر یک سکه را پنج بار بیندازیم چه بسا هر پنج بار شیر یا هر پنج بار خط بیاید ولی اگر همان گونه که پاسکال این کار را انجام داد اگر حدود 4000 یا  8000 بار آن را بیندازیم نصفش یعنی  4000 بارش شیر و 4000 بارش خط می آید .طبیعت وقتی که ملیون ها اسپرم را به سمت تخمک می فرستد شرایطی را فراهم می کند که پسر و دختر شدن به احتمال خودش به پنجاه پنجاه برسد و نزدیک شود و به همین جهت است که مطالعات مردم شناسی نشان می دهد که در همه ی جوامع تعداد پسران و دختران برابر بوده . می دانیم که تعداد پسر در اسپرم پدر به مراتب بیش تر از دختر است اما از آن جا که احتمالن بعضی از آن ها ناقصند و کار خود را به درستی انجام نمی دهند و احتمالن آن ها که به تخمک می رسند توان بارور کردن تخمک را ممکن است نداشته باشند بنابراین در طول سال هایی که مطالعات در مورد تعداد بچه ها بوده ، صد وچهار پسر در مقابل صد دختر می آمده ولی وقتی به حدود پانزده سالگی می رسند چون مرگ و میر پسران خیلی بیش تر از دختران هست ، تعداد پسر و دختر در حدود پانزده سالگی برابر بوده . در دنیای امروز به علت رعایت اصول بهداشتی و موارد دیگر تعداد پسران حدود صد و شش در مقابل صد دختر هست . بنابراین آهسته آهسته احتمال افزایش جمعیت مرد با پیش رفت های پزشکی در جهان وجود خواهد داشت چرا که از یک طرف احتمال این که پسر متولد بشود کمی بیش تر است و از جانب دیگر با مرگ و میری که در گذشته پسران بیش از دختران روبه رو بودند پسربچه ها روبه رو نخواهند بود. به هر حال نکته ی مهم برای بنده این است که پدر و مادر هیچ انتخاب و تصمیمی جز در مواردی که از طریق پزشکی اقدام می کنند هیچ تصمیم در جهت داشتن پسر و دختر ندارند و هیچ مسئولیتی و یا تقصیر و یا افتخاری متوجه آن ها نخواهد بود . امیدوارم این افسانه و توهم بسیار برخی اوقات آزاردهنده و ویرانگر که دختری یا زنی نمی تواند صاحب پسر باشد، یا مردی مفتخر از این باشد که فقط پسر یا دختر به این دنیا آورده برای همیشه کنار گذاشته بشود. زیرا هیچ نقشی ، هیچ مسئولیتی ، هیچ تقصیری به هیچ شکل و فرمی پدر و مادر در این زمینه نداشته و ندارند و بنابراین بر اساس یک احتمال من و شما می توانیم صاحب یک پسر و یا دختر بشویم . بنابراین این هم نوعی نگاه درست به مساله زن و مرد و تولید مثل هست و آرزوی من این است که باورها و نظرهای عجیب و غریبی که برخی از اوقات حتی خانواده ها رو بر هم ریخته و یا روابط فامیل را به صورت آزاردهنده ای در آورده برای همیشه کنار گذاشته بشود.

دوستان عزیز حال که چند دقیقه ای فقط فرصت باقی مانده و مطلب درباره ی پسر و دختر داشتن هست مایل هستم دو نکته دیگر را هم به آگاهی تان برسانم.

در طول تاریخ متأسفانه ما مردان با یک برداشت و نظر و قضاوتی خودمان را همراه یا دمساز کردیم که احتمالن امتیازی داریم و حال آن که مطالعات علمی نشان میدهد که چنین امتیازی نیست و اگر هم باشد از آن دختران و زنان هست و نه مردان.

و یک مطلب هم این است که چگونه ممکن است من به عنوان یک مرد معتقد باشم که زن با مرد متفاوت است . اما چنین تفاوتی را با تمام وجودم آن زمانی که از محبت و مهربانی و اخلاق و انسانیتی برخوردارم ، بین خودم و مادرم، دخترم ،خواهرم و همسرم.

اشکال کار این است که ما متأسفانه ما تفاوت زن و مرد را مطرح می کنیم ولی متوجه نیستیم که تفاوت را بین مادر و دختر و همسرمان را هم به وجود می آوریم.

در حقیقت تفاوت بر سر زن و مرد و امتیاز یکی بر دیگری بوده ، اما من کجا و مادر کجا، من کجا و خواهر کجا،من کجا و دختر من کجاست و تفاوتی را قائل بشوم که نیست شاید موضوع همسر معنای دیگری داشته باشد. بنابراین امید من این است که حال که به اینجا رسیدیم مساله اصلی و اساسی برای من و شما انسان و انسانیت باشد ، از نظر این که پسر یا دختراست نباشد.

نکته ی دوم متأسفانه بنده برخی از اوقات در محافل و مجالس می بینم که گفته می شود مادر شوهرم، آن کسی که مادر شوهر یا مادر زن است ، یک روزی دختر کسی بوده و هم چنان هست یک روزی همسر کسی بوده، یک روزی مادر کسی بوده، یک زمانی با وجودی که مادر شوهر هست حتی می تواند مادر زن باشد، یک چنین فردی یک انسان است ، یک شهروند است، یک دوست است، یک هم کار است ،آیا فقط مادر شوهر است؟

آیا هیچ چیز غیر از مادرشوهری و مادر زنی در این آدم نیست؟ یک چنین برچسبی بدون تردید میان انسان ها فاصله می اندازد، بنابراین یک مادر شوهر یا یک مادر زن ، یا پدر شوهر یا پدرزن ده ها صفت و مقام و موقعیت مشخصی را دارد که هر کدام از آن ها با ارزشند و بنابراین تکیه و توجه تنها بر یکی آن هم آن را به صورت خوب و بد درآوردن در دنیای امروز باعث تأسف است . بنابراین سخن این است که حال که سخن بر سر دختر و پسر هست و فقط من و شما به نوع سالم و خوب آن باید آرزومند که از داشتنش شاکر و سپاسگزار باشیم ، موضوعات دیگر مربوط به تفاوت انسان ها را هم نادیده بگیریم ، خدای مهربانی که مارا خلق کرده در چشم او برابریم ، و امید من این است که در قلب ما هم برابر باشد.

 از توجه شما بسیار سپاسگزارم. از لطف و محبتی که شما بینندگان فرمودید ممنونم...

 

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید