رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

اوریگامی و کاربردهای آن

 
اوریگامی و کاربردهای آن
اریگامی می‌تواند تمام مؤلفه‌های تفکر را در انسان بیدار کند و به کار گیرد. اریگامی می‌تواند در تقویت مهارت‌های تجسم فضایی و هماهنگی دست و چشم برای یادیگری مؤثر باشد.

اوریگامی چیست؟

اوریگامی یا Origami؛ هنر ژاپنی خلق شکل های گوناگون و زیبا از تا کردن کاغذ است که حاصل آن مجسمه های کاغذی است. کلمه ”اوری” (“ori” ) به زبان ژاپنی به معنی تا کردن و کلمه ”گامی” (“gami”)( تغییر یافته­ ی کلمه­ “kami”) به معنی کاغذ است به همین دلیل اوریگامی به زبان فارسی به ” کاغذ و تا” ترجمه شده است. هدف این هنر خلق طرح های جالب با کاغذ به کمک تاهای هندسی است.

به طور کلی، این طرح ها با یک برگ کاغذ مربع شکل آغاز می‌شود، که هر روی آن ممکن است به رنگ متفاوتی باشد.

اریگامی روش ارائه اشکال است، که عمدتاً با خم کردن کاغذ و بدون نیاز به استفاده از چسب و قیچی و بریدن کاغذ ادامه می‌یابد. هنری است که در آن خوب دیدن، تمرکز ذهن و بکارگیری ظرافت دستان بسیار مهم و مورد توجه است و به نوعی پرورش و هماهنگی ذهن و دست می باشد. در واقع اوریگامی، هنر و اندیشه تا کردن کاغذ برای خلق اشکال مختلف از قبیل حیوانات، وسایل تزئینی، شکل­های هندسی و اشکالی مرتبط با گرافیک، معماری , صنعت و.. است که از هنرهای کهن کشور ژاپن به حساب می­ آید.

طیف وسیعی از کودکان تا بزرگسالان می توانند با تا کردن کاغذ، تصورات و مفاهیم ذهنی خود را به صورت اشکال سه­ بعدی عینیت بخشند. می توان گفت اوریگامی ترکیبی از علم و هنر است که به نوعی به هر دو نیمکره مغز مربوط می شود، به همین دلیل تمرین اوریگامی ورزش مغز محسوب می شود.

اریگامی می‌تواند تمام مؤلفه‌های تفکر را در انسان بیدار کند و به کار گیرد. ثابت شده است که اریگامی می‌تواند در تقویت مهارت‌های تجسم فضایی و هماهنگی دست و چشم برای یادیگری مؤثر باشد. چنین مهارت‌هایی می‌تواند به کودکان در درک مطلب، سازمان دهی، طبقه بندی و ساختن تجسم فضای جهان پیرامونی آنها کمک شایانی کند.

اریگامی یک روش مفرح و شاد برای آموزش مفاهیم پایه و اصلی هندسه، ریاضی و حتی فیزیک و شیمی است. تا کردن کاغذی نازک به اشکال مختلف می‌تواند پایه تفکر مهندسی را به دانش آموزان بیاموزد. برای مثال تا کردن آکاردئونی کاغذ، می‌تواند طرح اولیه طراحی یک پل عظیم باشد. اریگامی حتی می‌تواند در آموزش طرح مولکول‌ها و ترکیبات شیمیایی ساده نیز کمک کند.

بنابراین اریگامی می‌تواند بر حسب خلاقیت معلم و دانش آموزان در آموزش مباحث مختلف علوم و لذت بخش کردن یادگیری و آموزش از راه سرگرمی و بازی به کمک برنامه آموزشی مدارس بیاید.

تمام کاغذهایی که نازک، صاف و مقاوم باشد و در تا کردن تغییر شکل ندهد، برای این کار مناسب است.

پرنده­ ی دریایی سمبل اریگامی است که سمبل بین­ المللی صلح نیز می­ باشد.

پرنده صلح اوریگامی

مفاهیم اوریگامی بسیار ساده هستند و کاربردهای فراوانی دارد مانند کاربرد در ریاضیات، در بیولوژی، در مهندسی، در زندگی روزمره و... .

این مفاهیم را می توان پایه بسیاری از آموزش ها از جمله ریاضیات، علوم مهندسی و تکنولوژی دانست. اریگامی می تواند به عنوان یک تفریح مناسب در گروه های کودک و یا خانواده در جهت اجتماعی تر شدن کودک مورد استفاده قرار گیرد.

فواید اوریگامی برای کودکان:

•آموزش مفاهیم پایه مانند اشکال هندسی

•آموزش مفهوم تقارن

•پایداری و پیگیری در حل مسایل

•آموزش خلاقیت

• پرورش خلاقیت کودک

•تقویت مهارت های تمرکز

•تقویت ماهیچه های کوچک دست  گسترش هماهنگی دست و چشم

•چگونگی تبدیل یک شکل دو بعدی به سه بعدی و مهارت های فضایی ذهن

•صبر و شکیبایی

•مهار کردن تنش های روزانه در نتیجه کاهش استرس

•افزایش مهارت حل مساله

•آشنایی با روشهای مرحله به مرحله و توالی در کار برای رسیدن به هدف  

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید