رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

عوامل مختلف در دیر به حرف افتادن کودکان

 
عوامل مختلف در دیر به حرف افتادن کودکان
🔸درست است که دیر به حرف افتادن کودکان،تا حدودی امری ارثی قلمداد می شود ؛ اما نمی توان نقش عوامل محیطی و چگونگی برخورد والدین با کودکان را نادیده گرفت 🔸صحبت کردن با کودک،مهم ترین گام در آموزش زبان به حساب می آید ؛ 🔸هر چند ممکن است برخی تصور کنند که صحبت کردن با کودکی که نمی تواند پاسخ آنان را بدهد فایده ای ندارد

 

🔸مطالعات انجام شده نشان داده است که مادران به ویژه ،نقش بی نظیری در رشد کلامی فرزندان خود دارند .

🔸متخصصان بر این باورند که در طول مرحله رشد سریع واژگان ، یعنی فاصله ی بین 12تا 18 ماهگی، فعالیت های کلامی در خانه ، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

🔸فعالیت هایی مثل:

🔸خواندن شعر و سرود

🔸انجام بازی های تصوری

🔸خواندن کتاب برای طفل

🔸تعامل چهره به چهره با وی

🔸افراد بزرگسال،با صحبت کردن شمرده ، بلندتر کردن صدای خود و همراه با مبالغه در ادای زیر و بم ها،کار شنیدن و بازشناسی الگوهای  کلامی را برای کودک راحت تر می کنند.

 🔸پژوهش های مختلف نشان داده اند که رشد تکلم دختران ،سریع تر از پسران است و دختران به طور متوسط کمی پیش از پسران سخن گفتن را آغاز می کنند.

 🔸کودکانی که با بزرگسالان معاشرند، نسبت به گروه دیگر،از نظر رشد کلامی پیشرفته ترند و این پیشرفت را هم در تعداد واژگان و هم در ساختار کلامی خود نشان می دهند

🔸کودکانی که بیشترین ارتباط را با هم سن و سال های خود دارند ، بیشتر به بازی می پردازند و کمتر از گفتگو استفاده می کنند.

🔸به طور کلی می توان گفت که هرقدر میزان تشابه سنی کودکان معاشر با یکدیگر ، بیشتر باشد، رشد کلامی آنان کم تر است. این امر به ویژه در مورد کودکان دوقلوی همسان به وضوح بیشتر مشاهده شده است .

صحبت کردن با بزرگسالان و خواندن کتاب برای آنان می تواند رشد تکلم را در ایشان افزایش دهد.

 تاخیر در تکلم به دلیل کم‌شنوایی

متخصصان اطفال می‌گویند: بچه‌ها معمولا در 10 ماهگی تا یک‌سالگی قادرند که یک یا 2 کلمه معنی‌دار مانند مامان و بابا را بگویند، اما تاخیر در بیان چند کلمه ساده حتی ممکن است در برخی کودکان تا 14 ماهگی نیز وجود داشته باشد.

 اگر تاخیر در بیان چند کلمه ساده و با معنی تا 18 ماهگی ادامه یابد، باید مورد بررسی قرار بگیرد و از آنجا که بسیاری از پدر و مادرها تاخیر در تکلم کودک را به وجود سابقه خانوادگی نسبت می‌دهند و از بررسی فرزندشان از لحاظ کم‌شنوایی‌های خفیف غافل می‌شوند، ضرورت مراجعه به پزشک لازم است.

 کودکانی که دچار کم‌شنوایی‌های خفیف هستند، در بیان حروف شبیه به هم مثل ب و پ دچار مشکل هستند و در سنین بالاتر کلمات را به شکلی ادا می‌کنند که برای بسیاری افراد قابل تشخیص نیست.

 از سوی دیگر تاخیر طولانی در تکلم باید از نظر ابتلا به عقب‌ماندگی‌های ذهنی خفیف و همین طور بیماری اوتیسم یا در خودماندگی (اوتیسم، نوعی اختلال مغزی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود) مورد بررسی قرار بگیرد.

 والدین باید بدانند که بچه‌ها از نظر روند رشد و تکامل خود مسیرهای متفاوتی را طی می‌کنند. آنچه مهم است تایید صحت و سلامت جسمی‌ و ذهنی کودک از طریق این آزمون‌ها در یک پروسه زمانی مشخص است که برای برخی کودکان زودتر و برای برخی دیگر دیرتر طی می‌شود. هر کودکی برای این که مراحل رشد خود را طی کند، احتیاج به زمان و آمادگی بدنی دارد. هر کودکی با توجه به ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی که با سایر کودکان دارد، مراحل رشد خود را طی می‌کند.

رویش طلایی کوچولوها

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید