رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

بد غذایی در کودکان پیش دبستانی

 
بد غذایی در کودکان پیش دبستانی
در این مقاله برخی مشکلات تغذیه در کودکان پیش دبستانی و راه حل های مناسب آنآورده شده است.
 

بد غذایی و مشکلات تغذیه ای در کودکان پیش دبستانی شایع و میزان بروز آن در این دوره بین 16% تا 75% است.اکثر مشکلات تغذیه ای و بدغذایی ها، جزئی بوده و بر رشد و وزن گیری کودک اثری ندارند اما ندرتا ممکن است بسیار جدی و بر رشد کودک تاثیرگذار باشند.
 
 

 
مشکل: از خوردن گوشت امتناع می کند.

راه حل: قطعات کوچکی از گوشت قرمز یا گوشت سفید را که لطیف و آبدار باشد به کودک عرضه نمائید، گوشت را همراه با غذاهای دیگر مثلا ماکارونی، سوپ، خورش ها، پیتزا، آبگوشت و ... به کودک بدهید.از حبوبات، پنیر، تخم مرغ و ماهی های بدون استخوان مثل کنسرو ماهی تن یا ماهی آزاد استفاده نمائید.


مشکل: به اندازه کافی شیر نمی نوشد.

راه حل: به او ماست و پنیر بدهید. پنیر را در طبخ غذاها به کار ببرید مثلا ماکارونی با پنیر، پیتزا (که  در منزل تهیه می کنید)، سپس پنیر و ... از شیر برای تهیه دسرها یا غذاهای حاوی شیر استفاده نمائید.
 

مشکل: بیش از اندازه معمول شیر می نوشد.

راه حل: بین وعده های غذا، برای رفع تشنگی به او آب دهید. شیر مصرفی را به یک وعده در هر  نوبت غذای اصلی محدود کنید، آن را در پایان وعده غذا به کودک بدهید و در صورت درخواست شیر بیشتر، به او آب بدهید. اگر دوست دارد شیر را با شیشه بنوشد به تدریج او را به استفاده از لیوان عادت دهید.


مشکل: از خوردن سبزی و میوه امتناع می کند.

راه حل: اگر کودک از خوردن سبزی اجتناب می کند به جای سبزی، به او میوه بدهید و بالعکس.  سبزی ها را به نحوی طبخ کنید که آبدار باشد و بیش از حد پخته نشوند. قطعات مناسب سبزی را که بخارپز شده اند یا در صورت مناسب بودن سن و شرایط کودک خام هستند به او عرضه کنید و اجازه دهید آنها را با دست های خود بردارد و بخورد. از سس ها یا ماست به همراه سبزی ها استفاده کنید. سبزی ها را در سوپ و یا سایر غذاهای او بریزید میوه ها را به شکل های متنوع به کودک عرضه نمائید مثلا تازه، پخته، آب میوه و ... به عرضه کردن انواع مختلف میوه و سبزی به کودک ادامه دهید.
 
مشکل: بیش از حد شیرینی می خورد.

راه حل: خرید و تهیه غذهای شیرین را در خانه محدود نمائید. از این مواد غذایی به عنوان پاداش و  جایزه استفاده نکنید. مواد غذایی شیرین را به جای میان وعده، به همراه وعده های اصلی به کار برید تا خطر پوسیدگی دندان کمتر شود. در صورت تهیه انواع شیرینی ها در منزل، میزان شکر را نصف کنید. با مسئولان مراکز پیش دبستانی برای کم کردن مصرف شیرینی در این مراکز صحبت نمائید.

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید