رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

بارداری 2

 
بارداری 2

بارداری 2

با توجه به مطالبی که در مقاله بارداری 1 به آگاهیتان رسید اطلاعاتی درباره ی جنین در شکم مادر داشته باشیم.

 
خدا آن چنان محیط مناسبی را برای فرزند در شکم مادر فراهم کرده که احتمالا امنیت و آرامشی حیرت انگیز دارد ، درجه حرارت کودک در شکم مادر سی و هشت است و گرمایی که بعدا بچه ها در وقت تولد به آن احتیاج دارند به دلیل عادتی است که از دوران جنینی داشته اند.

 
وقتی که اسپرم به سمت تخمک حرکت می کند اولین اسپرمی که به تخمک می رسد به مجرد ورود آخرین مراحل رشد تخمک را موجب می شود و با غشائی که در اطراف تخمک به وجود می آورد، مانع ورود اسپرم های دیگر خواهد شد ، اما ممکن است یک زن در دوران تخمک گذاری بیش از یک تخمک آزاد کند و بنابراین، این احتمال وجود دارد که دو یا سه تخمک در زمان واحد باردار شوند و بارداری دو قلو یا چند قلویی اتفاق بیفتد.

 
 اگر در هنگام تقسیم سلول تخم، وقتی که سلول از یک به دو و از دو به چهار و از چهار به هشت و از هشت به شانزده تبدیل می شود، سلول ها به یک باره از هم جدا شوند یعنی تبدیل هشت به شانزده به صورت دو تا هشت در بیاید و حالا هر کدام به شانزده و ... تقسیم شوند، ‌دو قلو یا چند قلوی همسان ایجاد می شود که از نظر سلولی یعنی اسپرم و تخمک و کروموزوم مانند هم هستند، جنس آن ها یکی است و شبیه و مانند هم هستند. اما حتی همین دوقلوها بسته به این که کدام یک از آن ها خون،تغذیه یا اکسیژن بیش تری دریافت کنند می توانند با هم متفاوت باشند و بنابراین حتی دوقلوی های یکسان هم وقتی که به این جهان می آیند از نظر وزن و برخی از عادات کلی ارثی و ومحیطی که به دست آورده اند با هم متفاوت خواهند بود.

 از نظر علمی هفت یا هشت هفته ی اول را به عنوان "رویان" می شناسیم. در پایان هفته ی هفتم تقریبا همه ی اعضای اصلی بدن شکل و فرم خودش را گرفته و مخصوصا مغز در حدی است که کاملا آماده ی انجام فعالیت است. ازهفته ی هشت تا چهل هفتگی را با عنوان جنین  می شناسیم؛ در پایان هفته هشتم رویان حدود 3 سانتی متر قد و ده گرم وزن دارد و در حقیقت مانند یک حبه ی انگور است. درون این موجود که 46 کروموزم دارد ،  23 کروموزم از پدر و 23 کروموزوم از مادر است و ترکیب ژنتیکی 50 به 50 را موجب شده است.

 جنین در سه ماهگی حدود 10 سانتی متر قد و 30 گرم وزن دارد و در شش ماهگی حدود 30 سانتی متر قد و 600 گرم وزن دارد ، در هفت ماهگی به 38 سانتی متر و 1500 گرم و در نه ماهگی معمولا 50 سانتی متر و 3500 گرم هست.

 کودک سالم در هفته ی آخر تولد حداقل در روز ده بار حرکات کاملا مشخص و معین را در شکم مادرش دارد.

 مهم ترین قسمت رشد جنین قسمت مغز یا سیستم عصبی یا سلسله اعصاب است. امروزه می دانیم که در هر دقیقه دویست و پنجاه هزار سلول مغز خلق می شود ،‌به طوری که در یک روز تعداد این سلول ها به 360 میلیون می رسد و به همین جهت است که میزان صد میلیارد سلول مغزی تقریبا در حدود پنج ماهگی ساخته و پرداخته شده اند . صدملیارد و نه میلیون ، این سلول ها وقتی که به وجود می آیند حرکت می کنند و قسمت های مختلف مغز را که باید پر کنند پر می کنند ، بنابراین از مرکزی که تولید می شوند آغاز کرده حرکت می کنند و در جایی قرار می گیرند.

 جالب این است که وقتی به آن جا می رسند با همه ی سلول  های اطراف خودشان ارتباط برقرار می کنند  ، تا آن جا که یک سلول حدود پانزده هزار رفت و آمد انجام می دهد ،‌یعنی کاملا با سلول های دیگر ارتباط برقرار می کند و هر چه دور تر می رود این رابطه را ضخیم تر، محکم تر و استوار تر می کند.

 

 از حدود بیست هفتگی این سرعت کاهش پیدا می کند و روابط محدود تر می شود و می دانیم که از وقت تولد اگر پدر و مادر سیستم حسی کودک را کامل و به اندازه تحریک کنند و زمینه ی تخیل و حالات و احساسات او را فراهم کند این روابط باقی می مانند اما متأسفانه چون در بیش تر موارد رفتار  اطرفیان کودک در حد و سطحی نیست که عامل تحریک را در او زنده نگه دارند، هم چنان پویا و فعال آهسته آهسته این روابط کم می شود تا آن جایی که حتی در هر ثانیه سی یا چهل رابطه حذف می شود و کار به آن جا می رسد که وقتی که انسان به حدود نوزده سالگی می رسد بیش از نیمی از این روابط را از دست داده ولی خوش بختانه از نوزده سالگی به بعد میزان این روابط ثابت می ماند و بنابراین ما با بالاترین توانی که در نوزده سالگی پیدا کردیم می توانیم زندگی خودمان را استوار کنیم ،‌به همین جهت است که اگر آگاهی های لازم را در جهت پرورش ، تعلیم و تربیت فرزندانمان به مجرد تولد و بعد از آن داشته باشیم می توانیم این ارتباطات سلولی درون مغز  کودک را نگه داریم.

 
بنابراین وقتی کودک انسانی از جانب پدر و مادر بتواند در شرایط و موقعیت و روابطی قرار بگیرد که مناسب رشد او است می تواند تمام این روابط را نگه دارد و در نتیجه در بزرگسالی هر زمان که احتیاج به همه ی ذخیره های ذهنی و فکری خودش دارد همه ی آن ها را در اختیار داشته باشد.

 رشد مغز بعد از پنج ماهگی تا دو سالگی به سرعت ادامه می یابد، به طوری که امروزه می دانیم که مغز یک کودک دوساله و ظرفیت و توانش مساوی با بزرگ سالی او است ،یعنی وقتی کودک به این دنیا می آید حدود سی درصد وزن بدنش وزن مغزش است و حال آن که در انسان بزرگ سال معمولا این نسبت فقط پنج درصد است و در یک فرد بزرگ سال بیست درصد انرژی فیزیکی و روانی صرف مغز می شود ولی در دوران جنینی و در آغاز کودکی تقریبن صد در صد انرژی روانی صرف مغز خواهد شد ، به همین جهت است که دورانی کاملا اساسی و مهم است.

 رویش طلایی کوچولوها                               
*****کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است*****

لوگو تلگرام مقالات گیف

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید