راهنمای استفاده از خواننده کوچولو

 این مجموعه مناسب برای نوزادان تا سنین بالاتر میباشد. کودکان دبستانی نیز جهت ارتقا سطح دانش و همچنین تقویت املا میتوانند از این مجموعه شگفت انگیز استفاده کنند. 
این مجموعه در دو قسمت آموزش کلمه و جمله تدوین شده است. بخش کلمه که در خواننده(1) آمده است شامل سه مجموعه به نامهای "تصویر"، "تصویر-کلمه" و "کلمه" و شامل 5500 کلمه و تصویر می‏باشد. 
بخش جملات که در خواننده(2) آمده است دو مجموعه به نام‏های "جملات با تصویر" و "جملات بدون تصویر" موجود می‏باشد و حاوی بیش از 2500 جمله است. هر کدام از این بخشها در سه سرعت معمولی، دوبرابر، چهاربرابر می‏باشد. 
برای کودکان زیر دو سال بخش "تصویر" از خواننده(1) و بخش "جملات با تصویر" از خواننده (2) توصیه می‏شود. برای کودکان دبستانی بخشهای "تصویر و کلمه" و "کلمه" از خواننده (1) و "جملات بدون تصویر" از خواننده (2) توصیه می‏شود. برای کودکان دو تا شش سال همه بخشها به ترتیبی که توضیح آن در ذیل آمده است قابل استفاده می‏باشد. لازم به ذکر است که در تمام این مراحل بخش‏های با سرعت بالاتر را در همان روز و بلافاصله پس از پخش سرعت معمولی برای او به نمایش بگذارید. سرعتهای یک برابر و دو برابر با صدای بلند و باقی سرعتها با صدای آرامتر میتوانند اجرا شوند. 

 روش استفاده از مجموعه ی خواننده کوچولو(1) و (2) 

مجموعه خواننده (1) و خواننده (2) باید همزمان استفاده شوند ، به این صورت که برای مثال روز شنبه –روز اول- از دی وی دی تصویر از خواننده (1) را برای کودک نمایش میدهیم و چنانچه کودک حوصله داشت روز اول از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2) را هم در همان روز نمایش میدهیم. 
در غیر اینصورت میتوان نمایش کلمه‏ها و جمله ها را یک روز درمیان انجام داد.
نکته قابل تامل این است که شما میتوانید هر روز را یک الی سه مرتبه تکرار نمایید و نحوه تکرار مطابق با یکی از الگوهای زیر میباشد:

الگوی1:

یک بار تکرار از هر درس 
پیشنهاد اول: هفتهای یک درس (مخصوص مادران پر مشغله)
هفته اول:
سه شنبه: درس 1 از دی وی دی "تصویر " از "خواننده(1)
چهارشنبه : درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
هفته دوم 
سه شنبه : درس 2 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1)
چهارشنبه : درس 2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
و ....
پیشنهاد دوم: روزی یک درس (برای مادران خانه دار با وقت آزاد بیشتر)
شنبه: درس1 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1)
یکشنبه: درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
دوشنبه: درس 2 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1)
سه شنبه: درس 2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده(2)
چهارشنبه: درس 3 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1)
پنجشنبه: درس3 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
و ....
نکته : در صورتی که مشاهده کردید کودکتان به این برنامه  ها علاقه مندد است میتوانید روزی 2 درس به او ارائه دهید.

الگوی 2 :

دو مرتبه تکرار از هر درس 
پیشنهاد اول : هفته ای یک درس
هفته اول 
شنبه: درس 1 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1)
یکشنبه: درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (1)
سه شنبه : تکرار درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
هفته دوم
شنبه : درس 2 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1)
یکشنبه: درس2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2) 
سه شنبه: تکرار درس 2 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1) 
چهارشنبه : تکرار درس 2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)  و ....
پیشنهاد دوم : هفته ای دو درس 
هفته اول 
شنبه : درس1 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1)
یکشنبه : درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2) 
دوشنبه : تکرار درس 1 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1)
سه شنبه : تکرار درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر " از خواننده (2)
چهارشنبه : درس 2 از دی وی دی "تصویر " از خواننده(1)
پنجشنبه: درس 2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
ادامه در هفته دوم
شنبه : تکرار درس 2 از دی وی دی "تصوییر" از خواننده(1)
یکشنبه: تکرار درس 2 از دی وی دی "جملات با تصویر " از خواننده (2)
دوشنبه : درس 3 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
چهارشنبه : تکرار درس 3 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1) 
پنجشنبه: تکرار درس 3 از دی وی دی "جملات با تصویر " از خواننده (2)
و ....
الگوی 3: سه مرتبه تکرار از هر درس 
شنبه : درس 1 از دیوی دی "تصویر" از خواننده (1) 
یکشنبه: درس1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
دووشنبه : تکرار درس 1 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1) 
سه شنبه : تکرار درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2) 
چهارشنبه : تکرار درس 1 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1) 
پنجشنبه : تکرار درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2) 
شنبه : درس 2 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1)
یکشنبه: درس 2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده 02)
دوشنبه : تکرار درس 2 از دی وی دی "تصویر" از خواننده(1)
سه شنبه : تکرار درس 2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2) 
چهارشنبه : تکرار درس 2 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1) 
پنجشنبه: تکرار درش 2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
 
پس از اتمام هر دی وی دی از هر کدام از مجموعه های خواننده (1) و (2) میتوان محتوای مربوط به آن دی وی دی را از کودک پرسید. برای مثال پس از اتمام دی وی دی " تصویر-کلمه" میتوانیم چند کارت تصویر و چند کارت کلمه مربوط به تصویر را جلوی کودک بگذاریم و از او بخواهیم کلمه ی مربوط به تصویری را که به او اشاره میکنیم به ما نشان دهد . 

نکات مورد توجه

نکته 1:
همانطور که عنوان شد در صورت حوصله کودک میتوان در یک روز هم از خواننده (1) و هم از خواننده (2) استفاده نمود.
برای مثال: ( در صورت 3 مرتبه تکرار – هفته ای 2 درس)
شنبه : درس 1 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1) – درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
یکشنبه : تکرار درس 1 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1) – تکرار درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2) 
دوشنبه: تکرار درس 1 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1) – تکرار درس 1 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2) 
سه شنبه : درس 2 از دی وی دی "تصویر" از خواننده (1) – درس 2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2) 
چهارسنبه : تکرار درس 2 از دی وی دی " تصویر" از خواننده (1) ---درس2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
پنجشنبه : تکرار درس 2 از دی وی دی "تصویر" از خواننده 2پ(1)—تکرار درس 2 از دی وی دی "جملات با تصویر" از خواننده (2)
به همین ترتیب میتوان از بقیه الگوها استفاده نمود
نکته 2 :
در مورد (1) تا قبل از اتمام "تصویر" به سراغ بخش "تصویر-کلمه" نمیرویم و تا قبل از پایان یافتن دی وی دی "تصویر- کلمه" به سراغ " کلمه" نمیرویم. از آنسو در مورد خواننده (2) سراغ دی وی دی های "جملات بدون تصویر" نخواهیم رفت.
نکته 3:
توجه به این نکته ضروری است که لازم نیست روزهای خواننده(1) و (2) به طور همزمان پیش بروند.
به عنوان نمونه میتوان روز 5 از "تصویر- کلمه" از مجموعه ی خواننده(1) را به کودک نمایش داد در حالیکه از مجموعه خواننده (2) در حال نمایش روز 49 از "جملات با تصویر" باشید. 
نکته4:
در صورت اشتیاق کودک به دیدن فلش کارتهای بیشتر از این مجموعه میتوان چند روز پشت سر هم نشان داد و آن چند روز را یک درس به حساب آورد.