تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا

تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا
در شرایط آلودگی هوا، همه آسیب‌پذیر هستند و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد؛ به کار بستن این توصیه‌ها برای همه رده‌های سنی ضروری است تا کمترین آسیب را از این روزها و هوای آلوده‌اش ببینند.

هیدروکربن ‏های ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی، انواع فلزات سنگین مثل سرب که با سوختن ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‏ شوند و گاز خطرناک «مونو اکسید کربن» از جمله‏  ترکیبات موجب آلودگی هوا هستند. در اثر پدیده ‏ی گل‏خانه ‏ای در فصل سرما، این گاز به اضافه‏ ی  بقیه ‏ی گازهای مضر به سطح زمین برمی‏گردند و وارد ریه‏ های ما می‏شوند. آلودگی هوا روی بافت ‏های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تأثیر فراوانی دارد.

 در شرایط آلودگی هوا،  همه آسیب‌پذیر هستند و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد؛ به کار بستن این توصیه‌ها برای همه رده‌های سنی ضروری است تا کمترین آسیب را از این روزها و هوای آلوده‌اش ببینند.

کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی- ریوی از جمله گروه‌های در معرض خطر در گرد و غبار و آلودگی هوا هستند که بیشتر از افراد دیگر آسیب می‌بینند.

 

  در روزهای آلوده چه خوراکی هایی بخوریم؟

منابع سرشار از کلسیم، آهن، فسفر و روی :

در زمان آلودگی هوا، جذب ویتامین D از طریق پوست به ‏شدت کاهش می‏ یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولاً هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین D از شیوع بالایی برخوردار است. افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‏گیرند.

با توجه به وجود کلسیم موجود در شیر و نقش کاهندگی آن در جذب سرب و همه ‏ی فلزات سنگین موجود در هوای آلوده، از شیر ، ماست و دوغ استفاده کنید.

روی از آن دسته مواد مغذی است که در هوای آلوده موجب جذب فلزات سنگین شده و دفع سرب را بالا می‏برد و از این طریق زمان تماس این ترکیبات زیان‏بار را در بدن به حداقل می‏رساند.  بدین منظور مصرف انواع فراورده‏ های دریایی،  نخود سبز،  عدس و جوانه ‏ی گندم، سفارش می‏ شود. همچنین انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستند.

تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا02

منابع سرشار از  ویتامین C :

ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. برای کاهش زیان‏های آلودگی هوا باید مصرف سبزیجات و میوه ‏ها نیز افزایش یابد. کلم بروکلی، کرفس، نخود سبز، اسفناج، گوجه فرنگی، کاهو، پرتقال، لیمو، سیب و نارنگی در این زمینه مؤثر هستند.

وجود ماده ای به نام پکتین در سیب، سرب را به طور کامل از بدن دفع می کند و هر قدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد، برای کاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است. سایر منابع غنی از پکتین عبارتند از : مرکبات مثل پرتقال و لیمو و گریپ فروت و توت فرنگی و هویج و غلات سبوس دار.

تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا03

منابع سرشار ویتامین E :

ویتامین E  باعث جلوگیری از تخریب دیواره سلول‌ها توسط سموم می‏شود و ایمنی بدن را افزایش می دهد.

مصرف ویتامین E هم باعث می‌شود از تخریب دیواره سلول‌ها توسط این سموم پیشگیری ‌کند و ایمنی بدن را افزایش می دهد که افراد می‌توانند از دانه‌های گیاهی روغنی مثل آجیل، روغن سبوس گندم، روغن آفتابگردان، بادام و گردو ذرتش و زیتون استفاده کنند و در وعده‌های غذایی از سالادهای پر سبزی با روغن آفتابگردان و زیتون استفاده کنند.

نکته نهایی اگر در شهرهای پر جمعیت و آلوده زندگی می کنید، از خوردن مواد غذایی زیر برای حفظ تندرستی غفلت نکنید :

حداقل روزانه دو لیوان شیر

حداقل 400 گرم سبزی و میوه تازه در طی روز

غلات سبوس دار

حداقل یک سیب در طول روز      

 

 

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید