آیکن گفتگو با ما

سوالات متداول خانه کودک رویش طلایی کوچولوها

آیا این برنامه برای کودکان با مغزهای صدمه دیده، عقب ماندگی ذهنی و سندرم داون سودمند است؟

برخی معیارهای اندازه گیری ناتوانی بر اساس مدل های فعلی بر کار نیمکره چپ استوار است. اما برخی از این کودکان نیمکره های راست خوبی دارند. ما نتایج جالبی را هنگام کار با این گروه نیز مشاهده کرده ایم.

آیا کودکان بزرگتر هم می توانند از این برنامه بهره مند شوند؟

اگرچه ما فهمیده ایم که بهترین دوره برای کار با کودکان زمانی است که آنها کمتر از 6 سال دارند، اما برخی نتایج نسبتا چشمگیر را نیز درباره بچه های بزرگتر مشاهده کرده ایم.

و لذا آموزش های 6 تا ده سال نیز با تمرکز بر پیشگیری از اختلالات یادگیری، افزایش مهارت های زندگی، تقویت نیمکره راست و هوش های 8 گانه گاندرنر برای کودکان ارائه میگردد.

آیا برنامه شما به این معنی است که لازم نیست والدین فرزندشان را به کلاس های فوق برنامه از جمله کلاس ورزشی، هنری، موسیقی یا کلاس زبان بفرستند؟

قبل از ایجاد تخصص در هر کودکی تمرکز هر پدر و مادری باید بر پرورش مهارت های پایه باشد که این کار خود مرحله مهمی از زندگی یک کودک است.

زمانیکه مغز به درستی تحریک شود، استعداد و قدرت درونی کودک کشف شده و پس از آن والدین می توانند با توجه به ظرفیت ها و علایق فرزندشان کلاس های اضافی را انتخاب کنند.

تفاوت بین طرح رویش و سایر طرح ها چیست؟

  • برنامه رویش به تقویت مهارت های پایه به جای تخصص پروری می پردازد.
  • برنامه رویش بسیار دقیق می تواند قابلیت فعلی کودک شما را ارزیابی نماید.
  • برنامه رویش با دقت عملی که دارد می تواند خروجی های مطلوب متناسب با توانایی های کودکتان را به شما اعلام نماید.
  • در برنامه رویش اهداف آموزشی کاملا از پیش تعیین شده است و مربیان مجرب با بهره گیری از توانایی های مکتسبه خود و با ایجاد مساله در ذهن کودک، او را به علاقه مند نمودن به فعالیت های ارایه شده سوق می دهد.
  • برنامه رویش در طول اجرای پروژه ها هیچ گونه فشاری بر کودکان برای دستیابی به نتایج مطلوب اعمال نخواهد نمود.
  • در برنامه رویش حضور سوپر وایزر رفتاری به منظور ارزیابی رفتار کودکان و والدین ضروری می باشد.

فرزند من هنوز خیلی کوچک است. او چگونه می تواند از این آموزش ها بهره مند شود؟

یک نوزاد از توانایی های یادگیری غیرقابل باوری برخوردار است. حتی اگر کودکی قادر به بروز توانایی های یادگیری خویش نباشد، سلول های مغز او به سرعت در حال مرتبط شدن با هم برای استفاده ازمغز در آینده می باشند.

چنانچه کودک در محیطی مناسب قرار داده شود، توانایی های ذاتی او همچون حافظه تصویری، چند زبانه بودن و ایجاد توانایی های محاسباتی در او پرورش می یابد.

علاوه بر این مادربه عنوان مهم ترین آموزگار کودک می تواند با حضور در سمینارهای آموزشی، مهارت های لازم جهت افزایش توانایی های کودکش را کسب نماید. آموزشگاه رویش نیز فضایی مناسب برای نوزادان ومادرانشان فراهم نموده که مادران در طی آن می توانند هم گام با کودکانشان به قابلیت های لازم دست پیدا کنند.

رویش بر چند نقطه اصلی تمرکز دارد؟

1- تمرکز بر آموزش خانواده به عنوان موثرترین هسته پرورشی کودکان

2- تمرکز بر افزایش توان اندیشیدن کودک و میزان خلاقیت او با استفاده از شیوه های تایید شده ی شناختی

3- تمرکز بر ایجاد رابطه موثر والد-فرزند و کمک به رشد مطلوب مهارت های عاطفی-اجتماعی کودک

4- تمرکز بر افزایش دقت آموزش و میزان تطبیق آنها بر توانمندی های کودک با بهره گیری از تست هاو فرم هایاستاندارد

5- تمرکز بر آموزش کامل مغز که تقویت حافظه، سرعت عملکرد مغز، سرعت محاسبات ریاضی وافزایش تخیل را در بر دارد. 

رویش  در این راستا از شیوه های مطرح در دنیا موسوم به شیوه های نیمکره راست بهره می برد. 

چرا لازم است کلاس های زیر 4 سال با حضور مادر برگزار شود؟

کودکان تا سن 4 سالگی خود را محور عالم می دانند.سپردن کودکان بدون حضور یک سرپرست ( ماردر یا پرستار) در کلاس های چند نفره منجر به آسیب به وی می گردد. زیرا بدیهی است هر چند که تعداد کودکان در کلاس ها کمتر از 6 نفر است اما یک مربی توانایی رسیدگی به نیاز های روانی تک تک کودکان را به طور همزمان ندارد؛ هرچند در اواسط سه تا چهار سالگی به صورت روشمند و در قالب نمایش و سایر بازی ها، تلاش در ارتقای مهارت های اجتماعی کودک میگردد به نحوی که توانایی پذیرش افراد دیگر را در کنار خود بدون آسیب کسب نماید.

علاوه بر آن حضور مادران در کنار مربیان مجرب و سوپروایزر ها و ارزیابان در کلاس ها می تواند به لحاظ عملی در شکل گیری رفتار صحیح با کودکان شان اثر قابل توجهی داشته باشد.

 

نحوه تخصیص سوپروایزرهای رفتاری و ارزیاب های آموزشی به کلاس ها به چه نحو است؟

به منظور تمرکز بر مسائل کودکان، هر کلاس یک سوپروایزر رفتاری و یک ارزیاب آموزشی دارد که عمدتا تا پایان سال تحصیلی کودک را همراهی می کنند.

نقش ارزیاب آموزشی در کلاس های کودکان چیست؟

ارزیابان آموزشی که فارغ التحصیل از رشته های روانشناسی و علوم تربیتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشند در کلاس های آموزشی حضور به هم میرسانند و با مشاهده نقاط قوت و ضعف یادگیری کودکان به منظور رفع مشکلات یادگیری مربوط به حوزه های شناختی، حرکتی، تکلم و تخیل و یا ارتقای قابلیت ها ی کودک در این حوزه ها پیشنهاداتی را به مربی و والد ارائه می دهند.

حضور سوپروایزر رفتاری در کلاس های آموزشی کودکان به چه منظور است؟

سوپروایزر های رفتاری که مشاورین تحصیل کرده با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های روانشناسی بالینی و مشاوره می باشند، به منظور رصد نمودن مشکلات احتمالی عاطفی، اجتماعی کودکان در کلاس حضور هفتگی دارند.

در این راستا با مشاهده روابط بین کودکان، روابط کودک با مربی، روابط کودک با والد مسائل و آسیب های احتمالی را بررسی و به جهت رفع آنها و یا ارتقاء مهارت های عاطفی – اجتماعی کودک با والد ( والدین) او جلساتی را در طول کلاس ها و یا به صورت انفرادی در اتاق مشاوره برگزار می کنند.

 

روش رویش چه نوع روشی است؟

 روش رویش نگاهی یکپارچه به تمام مدلهای یادگیری، اعم از یادگیری بر اساس رویکردرفتارگرایانه، یادگیری بر اساس رویکرد شناختی و یادگیری با رویکرد عصب روان فیزیولوژیکی است. در حال حاضر تمرکز رویش به آموزش کودکان زیر 6 سال است و از اقدامات در دست پژوهش رویش: یکپارچه نمودن آموزش ها در طول دوران تحصیلی فرد می باشد.

هسته پژوهش رویش از سال 1387 در حوزه یکپارچه سازی حوزه های مختلف یادگیری با کمکبیش از 40 تن از اساتید متبحر در حوزه ی های مرتبط با امر یادگیری در داخل و خارج از کشور به پژوهش مشغول استو ازدستاوردهایاین پژوهش، پرورش کودکانی متعادل است که هدف از آموزش این کودکان افزایشدانشو یاتخصص شان نمی باشد.

چرا تعداد کودکان از 6 نفر تجاوز نمی کند؟

استاندارد جهانی برای آموزش کودکان زیر 6 سال گروه های 6 نفره می باشد. هر چند برای کودکان 4 تا 6 سالی که هر روز از خدمات آموزشی استفاده می کنند به منظور آمادگی های اولیه برای حضور در مدرسه، این تعداد ممکن است تا 8 نفر ارتقا یابد.