آیکن گفتگو با ما

پرسش های متداول

فهرست گروه بندی ها

آموزشگاه زبان

کودک من هنوز زبان مادری اش را یاد نگرفته است آیا آموزش زبان دوم در این شرایط باعث تاخیر در تکلم به زبان مادری نخواهد شد؟

کودکان زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که از همان بدو تولد با والدینی چند زبانه روبرو هستند تجربه خاصل از مشاهدات این کودکان نشان داده است که آموختن چند زبان آن هم از بدو تولد هیچ گونه آسیبی در تکلم کودکان به وجود نمی آورد.

آموزش زبان دوم به کودکم در سنین زیر 6 سال چه پیامدهایی ممکن است به همراه داشته باشد

بر اساس تحقیقات انجام شده آموزش چند زبان به کودکان ممکن است باعث تاخیر در تکلم شود و یا کودکانی که به طور همزمان در معرض یادگیری بیش از یک زبان قرار میگیرند تا مدتی زبان اصلی خود را با به کارگیری کلماتی از سایر زبان ها استفاده کنند اما این مسائل به مرور حل می شود و جای نگرانی ندارد.

همایش

آیا بزرگسالان نیز می توانند از این برنامه بهره مند شوند؟

زمانیکه والدین همین تکنیک ها را در زندگی خود انجام دهند، سو سو زدن های خفیف الهامات را برای راهنمایی خود در کار و زندگی روزمره شان مشاهده می کنند. آنها می توانند در هر زمان و مکانی مستقلا تصمیمات آنی و صحیح اتخاذ کنند.

والدین پس از آموزش باید چه کاری انجام دهند؟

لازم است والدین تمام فعالیت هایی که مربوط به سلسله همایش های رویش است را هر روز در خانه باکودک خود انجام دهند.

آموزش مغز فرآیندی ادامه دار است که نیازمند توجه مداوم از سوی والدین درمنزل می باشد. 30 دقیقه در روز برای والدینی که مشغله زیادی دارند زمانی کافی محسوب می شود.

مهمترین دوره در آموزش انسان چه دوره ای است؟

بیشترین رشد مغز در سنین زیر 6 سال انجام می پذیرد.

مهم ترین فازهای رشد روانی انسان ها در 6 سال اول سپری می شود.

اساس شالوده ی تفکر در انسان متعلق به سن زیر 6 سال است.

الگوگیری کودک در حوزه های مختلف اعتقادی، رفتاری و اجتماعی در سنین زیر 6 سال شکل می گیرد.

لذا به زعم تمام اندیشمندان مهم ترین دوران زندگی هر انسانی، سنین زیر 6 سال او می باشد.

رویش در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

1-  برگزاری همایش برای والدین

2-  تولید محصولات آموزشی

3- برگزاری دور های آموزشی کودک

4- خدمات مشاوره و ارزیابی


خانه کودک

طرح رویش چیست؟

 روش رویش نگاهی یکپارچه به تمام مدلهای یادگیری، اعم از یادگیری بر اساس رویکردرفتارگرایانه، یادگیری بر اساس رویکرد شناختی و یادگیری با رویکرد عصب روان فیزیولوژیکی است. در حال حاضر تمرکز رویش به آموزش کودکان زیر 6 سال است و از اقدامات در دست پژوهش رویش: یکپارچه نمودن آموزش ها در طول دوران تحصیلی فرد می باشد.

هسته پژوهش رویش از سال 1387 در حوزه یکپارچه سازی حوزه های مختلف یادگیری با کمکبیش از 40 تن از اساتید متبحر در حوزه ی های مرتبط با امر یادگیری در داخل و خارج از کشور به پژوهش مشغول استو ازدستاوردهایاین پژوهش، پرورش کودکانی متعادل است که هدف از آموزش این کودکان افزایشدانشو یاتخصص شان نمی باشد.

رویش بر چند نقطه اصلی تمرکز دارد؟

1- تمرکز بر آموزش خانواده به عنوان موثرترین هسته پرورشی کودکان

2- تمرکز بر افزایش توان اندیشیدن کودک و میزان خلاقیت او با استفاده از شیوه های تایید شده ی شناختی

3- تمرکز بر ایجاد رابطه موثر والد-فرزند و کمک به رشد مطلوب مهارت های عاطفی-اجتماعی کودک

4- تمرکز بر افزایش دقت آموزش و میزان تطبیق آنها بر توانمندی های کودک با بهره گیری از تست هاو فرم هایاستاندارد

5- تمرکز بر آموزش کامل مغز که تقویت حافظه، سرعت عملکرد مغز، سرعت محاسبات ریاضی وافزایش تخیل را در بر دارد. 

رویش  در این راستا از شیوه های مطرح در دنیا موسوم به شیوه های نیمکره راست بهره می برد. 

تفاوت بین طرح رویش و سایر طرح ها چیست؟

  • برنامه رویش به تقویت مهارت های پایه به جای تخصص پروری می پردازد.
  • برنامه رویش بسیار دقیق می تواند قابلیت فعلی کودک شما را ارزیابی نماید.
  • برنامه رویش با دقت عملی که دارد می تواند خروجی های مطلوب متناسب با توانایی های کودکتان را به شما اعلام نماید.
  • در برنامه رویش اهداف آموزشی کاملا از پیش تعیین شده است و مربیان مجرب با بهره گیری از توانایی های مکتسبه خود و با ایجاد مساله در ذهن کودک، او را به علاقه مند نمودن به فعالیت های ارایه شده سوق می دهد.
  • برنامه رویش در طول اجرای پروژه ها هیچ گونه فشاری بر کودکان برای دستیابی به نتایج مطلوب اعمال نخواهد نمود.
  • در برنامه رویش حضور سوپر وایزر رفتاری به منظور ارزیابی رفتار کودکان و والدین ضروری می باشد.

نحوه تخصیص سوپروایزرهای رفتاری و ارزیاب های آموزشی به کلاس ها به چه نحو است؟

به منظور تمرکز بر مسائل کودکان، هر کلاس یک سوپروایزر رفتاری و یک ارزیاب آموزشی دارد که عمدتا تا پایان سال تحصیلی کودک را همراهی می کنند.

حضور سوپروایزر رفتاری در کلاس های آموزشی کودکان به چه منظور است؟

سوپروایزر های رفتاری که مشاورین تحصیل کرده با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های روانشناسی بالینی و مشاوره می باشند، به منظور رصد نمودن مشکلات احتمالی عاطفی، اجتماعی کودکان در کلاس حضور هفتگی دارند.

در این راستا با مشاهده روابط بین کودکان، روابط کودک با مربی، روابط کودک با والد مسائل و آسیب های احتمالی را بررسی و به جهت رفع آنها و یا ارتقاء مهارت های عاطفی – اجتماعی کودک با والد ( والدین) او جلساتی را در طول کلاس ها و یا به صورت انفرادی در اتاق مشاوره برگزار می کنند.

 

نقش ارزیاب آموزشی در کلاس های کودکان چیست؟

ارزیابان آموزشی که فارغ التحصیل از رشته های روانشناسی و علوم تربیتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشند در کلاس های آموزشی حضور به هم میرسانند و با مشاهده نقاط قوت و ضعف یادگیری کودکان به منظور رفع مشکلات یادگیری مربوط به حوزه های شناختی، حرکتی، تکلم و تخیل و یا ارتقای قابلیت ها ی کودک در این حوزه ها پیشنهاداتی را به مربی و والد ارائه می دهند.

چرا لازم است کلاس های کودکان زیر 4 سال با حضور مادر برگزار شود؟

کودکان تا سن 4 سالگی خود را محور عالم می دانند.سپردن کودکان بدون حضور یک سرپرست ( ماردر یا پرستار) در کلاس های چند نفره منجر به آسیب به وی می گردد. زیرا بدیهی است هر چند که تعداد کودکان در کلاس ها کمتر از 6 نفر است اما یک مربی توانایی رسیدگی به نیاز های روانی تک تک کودکان را به طور همزمان ندارد؛ هرچند در اواسط سه تا چهار سالگی به صورت روشمند و در قالب نمایش و سایر بازی ها، تلاش در ارتقای مهارت های اجتماعی کودک میگردد به نحوی که توانایی پذیرش افراد دیگر را در کنار خود بدون آسیب کسب نماید.

علاوه بر آن حضور مادران در کنار مربیان مجرب و سوپروایزر ها و ارزیابان در کلاس ها می تواند به لحاظ عملی در شکل گیری رفتار صحیح با کودکان شان اثر قابل توجهی داشته باشد.

 

چرا تعداد کودکان از 6 نفر تجاوز نمی کند؟

استاندارد جهانی برای آموزش کودکان زیر 6 سال گروه های 6 نفره می باشد. هر چند برای کودکان 4 تا 6 سالی که هر روز از خدمات آموزشی استفاده می کنند به منظور آمادگی های اولیه برای حضور در مدرسه، این تعداد ممکن است تا 8 نفر ارتقا یابد.

آیا این برنامه برای کودکان با مغزهای صدمه دیده، عقب ماندگی ذهنی و سندرم داون سودمند است؟

برخی معیارهای اندازه گیری ناتوانی بر اساس مدل های فعلی بر کار نیمکره چپ استوار است. اما برخی از این کودکان نیمکره های راست خوبی دارند. ما نتایج جالبی را هنگام کار با این گروه نیز مشاهده کرده ایم.

آیا کودکان بزرگتر هم می توانند از این برنامه بهره مند شوند؟

اگرچه ما فهمیده ایم که بهترین دوره برای کار با کودکان زمانی است که آنها کمتر از 6 سال دارند، اما برخی نتایج نسبتا چشمگیر را نیز درباره بچه های بزرگتر مشاهده کرده ایم.

و لذا آموزش های 6 تا ده سال نیز با تمرکز بر پیشگیری از اختلالات یادگیری، افزایش مهارت های زندگی، تقویت نیمکره راست و هوش های 8 گانه گاندرنر برای کودکان ارائه میگردد.

فرزند من هنوز خیلی کوچک است. او چگونه می تواند از این آموزش ها بهره مند شود؟

یک نوزاد از توانایی های یادگیری غیرقابل باوری برخوردار است. حتی اگر کودکی قادر به بروز توانایی های یادگیری خویش نباشد، سلول های مغز او به سرعت در حال مرتبط شدن با هم برای استفاده ازمغز در آینده می باشند.

چنانچه کودک در محیطی مناسب قرار داده شود، توانایی های ذاتی او همچون حافظه تصویری، چند زبانه بودن و ایجاد توانایی های محاسباتی در او پرورش می یابد.

علاوه بر این مادربه عنوان مهم ترین آموزگار کودک می تواند با حضور در سمینارهای آموزشی، مهارت های لازم جهت افزایش توانایی های کودکش را کسب نماید. آموزشگاه رویش نیز فضایی مناسب برای نوزادان ومادرانشان فراهم نموده که مادران در طی آن می توانند هم گام با کودکانشان به قابلیت های لازم دست پیدا کنند.

آیا برنامه شما به این معنی است که لازم نیست والدین فرزندشان را به کلاس های فوق برنامه از جمله کلاس ورزشی، هنری، موسیقی یا کلاس زبان بفرستند؟

قبل از ایجاد تخصص در هر کودکی تمرکز هر پدر و مادری باید بر پرورش مهارت های پایه باشد که این کار خود مرحله مهمی از زندگی یک کودک است.

زمانیکه مغز به درستی تحریک شود، استعداد و قدرت درونی کودک کشف شده و پس از آن والدین می توانند با توجه به ظرفیت ها و علایق فرزندشان کلاس های اضافی را انتخاب کنند.


پرسش های متداول

برنامه ی کاری فلش کارت های ریاضی چگونه است؟

هر دوره آموزش فلش کارت های ریاضی شامل 4 روزه 63 روز(که برنامه آن در جزوه 63 روزه آمده) می باشد که بین هر دوره یک ماه استراحت وجود دارد که طی این یک ماه باید سؤالات کدامیک را از فرزندتان بپرسید پس از اتمام 4 روزه کامل در صورتی که فرزند شما بالای 3 سال باشد می توانید از تمارینی که انتهای برنامه 63 روزه تعیین شده استفاده کنید.

فرزند من تمایلی به دیدن فلش کارت ها ندارد، و بی حوصله است،راه حل چیست؟

مشکلی  نیست ،مادر گرامی لطفاًبه فلش زدن کارت ها یا نشان دادن  ادامه دهید ،زیرا روی نیم کره ی راست در حالت نیمه متمرکز و یا نیمه هوشیار مغز نیز اثر بخش است،ولی بهتر است تا جایی که می توانید توجه کودک را به سمت بازی جلب نمایید.

آیا این برنامه ذهن کودک ما را دچار آشفتگی و پریشانی می کند؟

این روش روشی امتحان شده و اثبات شده است که در طول سالهای بیشمار در ژاپن توسعه یافته است. والدین بیشماری با مشاهده نتایج این روش در زندگی فرزندان خودشان به تحسین آن پرداخته اند.

آیا این برنامه برای کودکان با مغزهای صدمه دیده، عقب ماندگی ذهنی و سندرم داون سودمند است؟

برخی معیارهای اندازه گیری ناتوانی بر اساس مدلهای فعلی بر کار نیمکره چپ استوار است. اما برخی از این کودکان نیمکره های راست خوبی دارند. ما نتایج جالبی را هنگام کار با این گروه نیز مشاهده کرده ایم.

آیا بزرگسالان نیز می توانند از این برنامه بهره مند شوند؟

زمانیکه والدین همین تکنیکها را در زندگی خود انجام دهند سو سو زدنهای خفیف الهامات را برای راهنمایی خود در کار و زندگی روزمره شان مشاهده می کنند. آنها در هر زمان و مکانی مستقلا تصمیمات آنی و صحیح اتخاذ می کنند.

آیا کودکان بزرگتر هم می توانند از این برنامه بهره مند شوند؟

اگرچه ما فهمیده ایم که بهترین دوره برای کار با کودکان زمانی است که آنها کمتر از 6 سال دارند، ما برخی از نتایج نسبتا چشمگیری را درباره بچه های بزرگتر نیز مشاهده کرده ایم.

آیا برنامه شما به این معنی است که لازم نیست والدین فرزندشان را به کلاسهای فوق برنامه از جمله کلاس مکالمه، نمایشنامه نویسی، پیانو یا کلاس زبان بفرستند؟

طبق نظر اساتید در این روش تمرکز هر پدر و مادری باید بر پرورش مغز باشد که این کار خود مرحله مهمی از زندگی یک کودک است. زمانیکه مغز به درستی تحریک شود استعداد و قدرت درونی کودک کشف شده و پس از آن والدین می توانند با توجه به ظرفیتها و علایق فرزندشان کلاسهای اضافی را انتخاب کنند. این کودکان همانند بچه های ژاپنی کارشان را به دلیل توانایی شان در استفاده بهتر از تمام مغزشان به آسانی انجام خواهند داد.

والدین پس از آموزش باید چه کاری انجام دهند؟

لازم است والدین تمام فعالیتهایی که مربوط به کلاس های نابغه کوچولو است را هر روز در خانه با کودک خود انجام دهند.آموزش مغز فرآیندی ادامه دار است که نیازمند توجه مداوم از سوی والدین در منزل می باشد. 30 دقیقه در روز برای والدینی که مشغله زیادی دارند زمانی کافی محسوب می شود.

فرزند من هنوز خیلی کوچک است. او چگونه می تواند از این آموزشها بهره مند شود؟

یک نوزاد از توانایی های یادگیری غیرقابل باوری برخوردار است. حتی اگر کودکی قادر به بروز توانایی های یادگیری خویش نباشد سلولهای مغز او به سرعت در حال مرتبط شدن با هم برای استفاده از مغز در آینده می باشند. کودک باید از انگیزش مغزی صحیحی برخوردار باشد تا توانایی های انسانی مادرزادی همچون حافظه تصویری، دانگ مطلق در موسیقی، چندزبانه بودن در مهارتهای زبانی و ایجاد توانایی های محاسباتی در او پرورش یابد.

مهمترین دوره در آموزش مغز چه دوره ای است؟

ما آموزش کامل مغز را با پرورش نیمکره راست مغز و ارتباط آن با نیمکره چپ انجام می دهیم تا امکان کار هماهنگ دو طرف مغز به طور متعادل فراهم شود.
نیمکره راست مغز در تاثیرگذاری برنحوه عملکرد نیمکره چپ اهمیت زیادی دارد. مثلا نیمکره راست مغز کودک را قادر می سازد که یادگیری نیمه خود آگاه داشته و مغز بتواند به طور خودکار حجم عظیمی از اطلاعات را با سرعت زیاد پردازش کند. با این وجود نیمکره چپ مغز تنها می تواند حجم کمی از اطلاعات را با سرعتی کمتر پردازش نماید.
سنین صفر تا 3 سالگی دوره ای که در آن به کارگیری نیمکره راست مغز به حداکثر می رسد. از سن 4تا6 سالگی کودک شروع به استفاده از نیمکره چپ مغز خود خواهد کرد. بنابراین مهمترین دوره آموزش مغز از صفر تا 3 سالگی خواهد بود. اگر کودک بزرگتر شود پروفسور روشهایی را برای تعدیل جوانب منفی آموزش خواهد داد.
اگر مغز به درستی پرورش یابد، کودک بینشی مناسب درباره یادگیری خواهد داشت و در طول عمر خود با آسودگی خیال قادر به مواجهه باهرگونه چالشی خواهد بود. بعدها در طول زندگی تغییر ظرفیت یادگیری دشوارتر خواهد بود.