خواب کودک
خواب کودک دو مرحله دارد: سبک و عمیق. در مرحله سبک چشم حرکت دارد بدن پیچ و تاب میخورد و حرکات تنفسی نامنظم است. در مرحله عمیق، بدن آرام و تنفس منظم است.
80درصد خواب نوزادان سبک است و تا 3 سالگی به مرور خواب عمیق میشود. این پدیده از الطاف الهی است تا کودک در برابر سرما، گرسنگی، گرفتگی بینی و قطع تنفس عکس العمل پیدا کند.
کودکان دائم از مرحله خواب سبک به عمیق و برعکس در حال تغییرند و این تغییر دائم دفعات بیداری را بیشتر میکند.
خواب یک فرایند غیرفعال نیست بلکه یک تغییر حرکت است اما جسم به آرامش و سکون میرود. ذهن و بخشهایی از جسم مثل سیستم تنفسی و قلب فعال هستند. بنابراین ما به خواب به عنوان یک فرایند فعال نگاه می کنیم نه یک فرایند ایستا و متوقف.
ذهن کودک در خواب در حال پردازش است، بنابراین لازم است که به اندازه کافی بخوابند و با کیفیت و خوب به خواب بروند. چون بدخوابیدن باعث ناآرامی و بدخلقی و پایین آمدن یادگیری کودک میشود.
حواس کودک
حواستان به حواس کودکتان باشد!
در زمان تولد، کودک اساسا مجموعهای از حواس است که به سمت دنیای پیرامون خود دست دراز می کند. سرزنده ترین بخشهای سیستم اعصاب مرکزی کودک بخشهایی هستند که اموری مانند نفس کشیدن، لیس زدن و قورت دادن را کنترل میکنند. در ماههای ابتدایی تکامل یافته ترین حواس غالب کودک لامسه، بویایی و چشایی هستند. حواسی که ما بزرگسالان آنها را بسیار معمولی میپنداریم. در درون یک کودک دانشمند کوچکی وجود دارد که دهان وبینی او به اندازه چشمان و گوشها برای گردآوری اطلاعات مهم هستند.
جنگ با کودک
« جنگ با کودک همیشه یک جنگ منجر به شکست است. هرگز نمیتوان با جنگ و نزاع همکاری کودک را به دست آورد. در این نزاع ها طرف ضعیف احساس کنترل شدن میکند، از او چیزی خواسته میشود که او مایل نیست. چیزی که اساسا با این نوع ابزارها و روشها به دست نمیآید. اگر میفهمیدیم که همکاری و عشق را نمیتوان با زور به دست آورد، حجم سنگینی از تنش و تلاشهای بیهوده را به خود تحمیل نمیکدیم.»
آلفرد آدلر. کتاب معنای زندگی
تنبیه کودک
محدودیت های تنبیه
پرسیدن دو سوال برای آگاهی از محدودیتهای تنبیه کافی است.
سوال اول: میخواهیم کودک چه کاری را متفاوت انجام دهد؟
سوال دوم: میخواهیم دلیل کودک برای انجام کار چه باشد؟
شاید در پاسخ به سوال اول به نظر برسد تنبیه بعضی وقتها هم، کارایی دارد چرا که از طریق آن ما میتوانیم کودک را تحت تاثیر قرار دهیم تا آنچه را مایلیم انجام دهد.
اما با پاسخ به سوال دوم میبینیم که تنبیه نه تنها کارایی ندارد بلکه کودک مان عادت میکند تا کارها را به این دلیل که ما میخواهیم انجام دهد؛ آیا این چیزی است که شما به دنبالش بودید؟!!!
قدرت انگیزه درونی
قوی ترین و لذت بخش ترین انگیزه درونی انسانها برای انجام هر کاری، علاقه به تحقق نیازهای خود و دیگران است. کودکان و بزرگسالان هر دو، وقتی که با خودشان و یکدیگر مرتبط باشند، وقتی اطمینان کنند نیازهایشان برای یکدیگر اهمیت دارد و وقتی که آزادی انتخاب برای سهیم شدن با دیگران را تجربه کنند، بر اساس انگیزه درونی عمل میکنند.
ارتباط کودک
از لحظهای که نوزادان متولد میشوند، شروع به برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود میکنند. رابطه حیاتی شما و کودکتان به این ارتباط بستگی دارد. برقراری ارتباط یکی از اصلی ترین شکلهای تبادلات اجتماعی است. نوزاد از لحظه تولد در حال یادگیری نحوه برقراری ارتباط با والدین خود است؛ در واقع گوشهای او به قدر کافی تکامل یافته اند تا از ماه چهارم بارداری شروع به شنیدن کنند. گریه اولین و تنها راه فرزند شما جهت برقراری ارتباط در هفتههای ابتدایی زندگی خود به حساب میآید. با ادامه رشد نوزاد شروع به تولید صدا میکند. حتی نوزادی که هنوز نمی تواند غان و غون کند، مهارتهای زبانیاش در حال شکل گیری هستند. او در حال گوش دادن و یادگیری از محیط خود است. کودکان ارتباط غیرکلامی، حالات چهره و همه انواع اصوات کلامی را برای ارتباط با شما به کار خواهند گرفت و سرانجام این حرکات و اصوات به زبان تبدیل میشوند.