رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

با پرخاشگری کودک 4-6سالم چه کنم؟

 
با پرخاشگری کودک 4-6سالم چه کنم؟
آیا کودک من پرخاشگری می کند؟ چه چیزهایی پرخاشگری کودکم راتشدید می کند؟ چگونه باید با او رفتار کنم؟ آسیبهای پرخاشگری برای کودکم چیست؟ چگونه می توانم پرخاشگری او را از بین ببرم؟

چه رفتاری پرخاشگرانه تلقی می شود و چه زمانی می توان گفت کودک پرخاشگر شده است؟

به طور کلی رفتارهایی را که به دیگران آسیب می رساند باید پرخاشگرانه شمرد.

گاه این آسیب ها بدنی است مانند زمانی که کودک به دیگران لگد می زند و گاهی نیز این آسیب ها در رفتارهایی مثل فریاد کشیدن و اجبار کردون و...جلوه گر است

نکته: بعضی از این رفتارها طبیعی است و نمی توان همیشه به این نتیجه رسید که کودک پرخاشگر است.

در مراحل طبیعی رشد خود به مرحله ای می رسد که احساس مالکیت را درک می کند.در این مرحله نسبت به وسایل و اسباب بازی هایش تعلق خاطر پیدا می کندو اگر کسی آنا را بردارد ممکن است واکنش سرسختانه نشان دهد.

چه عوامل مختلفی در بروز پرخاشگری موثر است؟

رفتارهای پرخاشگرانه پدر و مادر نسبت به هم (مهمترین عاملی است که منجر به پرخاشگری در کودک می شودئ)

الگوپذیری از اطرافیان

اضطراب و نگرانی

کشمکش درونی و قرار گرفتن بر سر دو راهی

آنچه نباید انجام داد

در حضور کودک بادیگران برخوردی خشونت آمیز نداشته باشید.

با کودک هرگز با خشونت برخورد نکنید.

کودک را در شرایطی قرار ندهید که بر سر دو راهی بماند و دچار تعارض شود.

نسبت به رفتارهای پرخاشگرانه ی او بی تفاوت نباشید به ویژه اگر این رفتارها همراه با حالات خاص دیگری مثل افسردگی،اضطراب و ....باشد.*                                                                                                                                                                                                                                           هیچ گاه اجازه ندهید کوکتان را اعضای خانواده یا دیگران مسخره کنند.

نگذارید فیلم های پر خشونت ببیند.

از خشونت او حمایت نکنید.

هرگز از تنبیه بدنی استفاده نکنید.

چه باید کرد؟

ریشه ی اضطراب و نگرانی کودک را شناسایی و برطرف کنید. معمولا کودکی که بر اثر اضطراب پرخاشگری می کند بلافاصله پشیمان می شود و عذر خواهی می کند.

در این صورت حتما عذرخواهی اش را بپذیرید و با او به نرمی و ملایمت صحبت کنید تا علت نگرانی اش را پیدا کنید،مثلا به جای آنکه بگویید "معذرت خواهی چه فایده ای دارد؟

تو همیشه مرا ناراحت می کنی و بعد عذرخواهی می کنی این طوری که نمی شود"می توانید بگویید "من می فهمم که بعضی چیزها تو را عصبانی می کند. ولی ما وقتی عصبانی هستیم به خودمان آسیب می رسانیم چه چیزی این قدر تو را ناراحت کرده است؟..."
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید