رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

به پرسش‏های کودکان پیش دبستانی درباره‏ ی خدا چگونه پاسخ دهیم؟

 
به پرسش‏های کودکان پیش دبستانی درباره‏ ی خدا چگونه پاسخ دهیم؟
پرسش‏های کودکان درباره‏ ی خدا را جدی بگیرید و به آن‏ ها پاسخ دهید. پاسخ‏ هایی از قبیل این که «بعد می‏فهمی» یا «بزرگ می‏شوی و خواهی فهمید»، درست نیست؛ زیرا ممکن است از ناآگاهان یا غرض ‏ورزان بپرسد و دچار سردرگمی یا انحراف شود. هیچ‏گاه به پرسش‏های کودکان درباره ‏ی خدا، بی‏درنگ و بدون تأمل پاسخ ندهید. پاسخ به این گونه پرسش‏ها باید در زمان و مکان مناسبی باشد. هنگام آشپزی، زمان آماده شدن برای خروج از منزل، هنگام مرتب کردن اتاق‏ها و...، زمان‏های مناسبی نیستند و اگر کودک شما در این گونه موقعیت‏ها پرسید، پاسخ آن را به زمان مناسبی واگذارید.

پاسخ ‏های شما باید با سن کودک متناسب باشد. استفاده از استدلال‏های ساده برای اقناع کودک خوب است؛ اما استدلال‏های فلسفی سنگین فایده ‏ای ندارد.

مهم‏ترین و شایع‏ترین پرسش‏های کودکان درباره‏ ی خدا عبارتند از:

1. خدا کیست و چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، باید از اوصاف خداوند و مقایسه‏ ی او با دیگران استفاده کرد: خدا کسی است که مهربانی‏اش از پدر و مادر هم بیشتر است. او کسی است که از پدر و مادر هم بیشتر از تو مراقبت می‏کند. خدا از قوی‏ترین کسی که می‏شناسی هم قوی‏تر است.

2. خدا کجا است؟ خدا همه جا هست.

3. چه طور و چگونه خدا همه جا هست؟ خدا مثل ما انسان‏ها نیست که فقط در یک جا هستیم. او قدرتی دارد که می‏تواند همه جا باشد؛ مثل سخنران تلویزیون که در همه‏ ی خانه‏ ها او را می‏بینند.

4. اگر خدا همه جا هست، چرا او را نمی‏بینیم؟ خیلی چیزها مانند هوا، گرما و برق را نمی‏بینیم؛ اما وجود دارند. فرزندی، همین نکته را از پدر خود می‏پرسد. پدر لیوانی آب و دو حبه قند می‏ آورد و مقابل دیدگان فرزند، آن دو حبه قند را داخل آب در لیوان قرار می‏دهد و آن‏ها را در آب حل می‏کند؛ آن گاه می‏پرسد: آیا حبه‏ های قند داخل لیوان هستند یا از آن خارج شده ‏اند؟ فرزند پاسخ می‏دهد: داخل لیوان هستند. پدر: آیا تو آن‏ها را می‏بینی؟ فرزند: خیر. پدر: آن‏ها داخل لیوان هستند؛ اما با چشم دیده نمی‏شوند؛ خدا هم این گونه است

5. خدا چقدر بزرگ است؟ نمی‏دانم چقدر بزرگ است؛ اما می‏دانم که هیچ چیز در دنیا بزرگ‏تر از خدا نیست. خدا از بزرگ‏ترین کسی که تو می‏شناسی، بزرگ‏تر است.

6. لباس‏ های خدا چه اندازه است؟ خدا مثل ما آدم‏ها نیست که لباس بخواهد.

7. اگر خدا بالا هست، چرا پاهای او را نمی‏بینیم؟ خدا مثل ما آدم‏ها نیست که پا داشته باشد. گذشته از این، ما خدا را با چشم نمی‏بینیم.

8. اگر خدا همه جا هست، چرا به آسمان نگاه می‏کنیم؟ برکت‏های خدا مثل باران، از آسمان فرود می‏آید. ما آدم‏ها، جاهای بلند را بهتر می‏دانیم؛ به همین دلیل، نفر اول مسابقه در کشتی، بر روی سکوی بالاتر می‏ایستد.

9. خدا که بزرگ است، چگونه در قلب ما جا می‏گیرد؟ همان طور که پدر و مادرت در قلب تو هستند.

10. آیا خدا در جاها مانند توالت هم هست؟ بله، خدا همه جا هست. توالت از نظر ما آدم‏ها بد است؛ ولی از نظر خدا بد نیست؛ چون او همه چیز را آفریده است؛ مانند مامان که وقتی برادر کوچولویت را تمیز می‏کند، بدش نمی‏آید.

11. خدا را چه کسی آفریده است؟ خدا همیشه بوده، و ما به این مطلب ایمان داریم و در پی دلیل آن نمی‏رویم؛ مانند این که تو ایمان داری هیچ‏گاه از روی زمین بلند نمی‏شوی؛ ولی دلیل آن را هم نمی‏دانی.
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید