رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا

 
تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا
در شرایط آلودگی هوا، همه آسیب‌پذیر هستند و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد؛ به کار بستن این توصیه‌ها برای همه رده‌های سنی ضروری است تا کمترین آسیب را از این روزها و هوای آلوده‌اش ببینند.

هیدروکربن ‏های ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی، انواع فلزات سنگین مثل سرب که با سوختن ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‏ شوند و گاز خطرناک «مونو اکسید کربن» از جمله‏  ترکیبات موجب آلودگی هوا هستند. در اثر پدیده ‏ی گل‏خانه ‏ای در فصل سرما، این گاز به اضافه‏ ی  بقیه ‏ی گازهای مضر به سطح زمین برمی‏گردند و وارد ریه‏ های ما می‏شوند. آلودگی هوا روی بافت ‏های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تأثیر فراوانی دارد.

 در شرایط آلودگی هوا،  همه آسیب‌پذیر هستند و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد؛ به کار بستن این توصیه‌ها برای همه رده‌های سنی ضروری است تا کمترین آسیب را از این روزها و هوای آلوده‌اش ببینند.

کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی- ریوی از جمله گروه‌های در معرض خطر در گرد و غبار و آلودگی هوا هستند که بیشتر از افراد دیگر آسیب می‌بینند.

 

  در روزهای آلوده چه خوراکی هایی بخوریم؟

منابع سرشار از کلسیم، آهن، فسفر و روی :

در زمان آلودگی هوا، جذب ویتامین D از طریق پوست به ‏شدت کاهش می‏ یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولاً هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین D از شیوع بالایی برخوردار است. افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‏گیرند.

با توجه به وجود کلسیم موجود در شیر و نقش کاهندگی آن در جذب سرب و همه ‏ی فلزات سنگین موجود در هوای آلوده، از شیر ، ماست و دوغ استفاده کنید.

روی از آن دسته مواد مغذی است که در هوای آلوده موجب جذب فلزات سنگین شده و دفع سرب را بالا می‏برد و از این طریق زمان تماس این ترکیبات زیان‏بار را در بدن به حداقل می‏رساند.  بدین منظور مصرف انواع فراورده‏ های دریایی،  نخود سبز،  عدس و جوانه ‏ی گندم، سفارش می‏ شود. همچنین انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستند.

تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا02

منابع سرشار از  ویتامین C :

ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. برای کاهش زیان‏های آلودگی هوا باید مصرف سبزیجات و میوه ‏ها نیز افزایش یابد. کلم بروکلی، کرفس، نخود سبز، اسفناج، گوجه فرنگی، کاهو، پرتقال، لیمو، سیب و نارنگی در این زمینه مؤثر هستند.

وجود ماده ای به نام پکتین در سیب، سرب را به طور کامل از بدن دفع می کند و هر قدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد، برای کاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است. سایر منابع غنی از پکتین عبارتند از : مرکبات مثل پرتقال و لیمو و گریپ فروت و توت فرنگی و هویج و غلات سبوس دار.

تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا03

منابع سرشار ویتامین E :

ویتامین E  باعث جلوگیری از تخریب دیواره سلول‌ها توسط سموم می‏شود و ایمنی بدن را افزایش می دهد.

مصرف ویتامین E هم باعث می‌شود از تخریب دیواره سلول‌ها توسط این سموم پیشگیری ‌کند و ایمنی بدن را افزایش می دهد که افراد می‌توانند از دانه‌های گیاهی روغنی مثل آجیل، روغن سبوس گندم، روغن آفتابگردان، بادام و گردو ذرتش و زیتون استفاده کنند و در وعده‌های غذایی از سالادهای پر سبزی با روغن آفتابگردان و زیتون استفاده کنند.

نکته نهایی اگر در شهرهای پر جمعیت و آلوده زندگی می کنید، از خوردن مواد غذایی زیر برای حفظ تندرستی غفلت نکنید :

حداقل روزانه دو لیوان شیر

حداقل 400 گرم سبزی و میوه تازه در طی روز

غلات سبوس دار

حداقل یک سیب در طول روز      

 

 

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید