رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

نابغه‌های کوچک

 
نابغه‌های کوچک
کودک خردسالی که به آسمان نگاه میکند و کلمات را مانند شعر سر هم می‌کند، اولین قدم‌ها را در دنیای خلاقیت برمی‌دارد.

نابغه‌های کوچک

کودک خردسالی که به آسمان نگاه میکند و کلمات را مانند شعر سر هم می‌کند، اولین قدم‌ها را در دنیای خلاقیت برمی‌دارد. کودکی که قطعات لگو را با دقت و در کوتاهترین زمان سرهم می‌کند و پس از مدتی کوتاه سازه‌ای زیبا می‌سازد در حال پرورش نبوغ و خلاقیت است. دوران کودکی زمان مناسبی برای بازی‌های فکری، تقویت حافظه سرعتی، افزایش هوش هشتگانه و یادگیری مهارت تندخوانی است. آنچه باعث شد مغز انسان  به سمت خلاقیت و نبوغ راه باز کند، فضای امن و آزادی بود که در آن می‌توانست با موانع سر راهش چالش کند و بیاموزد. کودک نیز انسان کوچکی است که اولین‌ گام‌ها را به سمت آموختن برمی‌دارد. اگر قرار است خوب بیاموزد قید و بند‌ها را از سر راهش بردارید. بگذارید خطر کند و تجربه کند و بیاموزد.

تفاوت دو نیمکره مغز

مغز شامل دو نیمکره است. عملکرد هر کدام با یکدیگر متفاوت است. نیمکره راست مغز، نیمکره تحلیلی است و عملکرد خطی دارد. عملکرد محتوایی نیمکره چپ مغز کلامی است. در واقع زمانی که کودک شما به حرف می‌آید سمت چپ مغز اوست که فعال شده. از طرف دیگر نیمکره راست قسمت خلاقیت است. کاوش می‌کند، الگو می‌سازد و رابطه‌های پراکنده را پیدا می‌کند. پردازش همزمان نیز کار قسمت راست مغز است. هر دو نیمکره مغز در کودک فعالیت بالایی دارد. انچه پروفسور شیچیدا بر آن تاکید دارد آن است که هر دو نیمکره مغز نقش یکسانی در تکامل قابلیت‌های کودک خواهد داشت.

بخشی در مغز وظیفه همپوشانی و  تکامل عملکره دو نیم کره مغز بر عهده دارد. در تصور آدمی این قسمت همانند پلی است که نیمکره چپ و راست را به هم مرتبط می‌سازد. همواره از روی این پل و از نیمکره‌ای به نیم‌کره‌ی دیگر انتقال می‌یابد.

فضای بیکران را در اختیار مغز کودکتان بگذارید

جالب است بدانید که مغز انسان قبل از رسیدن به 20 سالگی به مرحله تکامل می‌رسد. در دیدگاه سنتی آموزش کودکان  در چارچوب‌های سخت‌گیرانه و حتی گاهی همراه با خشونت رایج است. در حالی که آموزش کودک باید با شور و نشاط همراه باشد و باید در محیطی آرام و بدور از استرس و گام به گام پیش رود. اینکه کودکی منظم داشته باشید که یاد گرفته باشد تا در چارچوب نظم کارهایش را پیش ببرد مهم است؛ اما این بهترین مسیر برای شکوفایی استعداد و خلاقیت کودک نیست. اگر می‌خواهید مسیر زندگی کودک خود را هموار کنید باید زمینه را برای یافتن راه‌های جدید و بروز خلاقیت باز بگذارید. شاید همیشه مسیر‌های قدیمی بهترین راه نباشند. بگذارید کودک شما راه تازه را کشف کند.

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید