رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

ترک عادت مکیدن انگشت شصت در کودکان

 
ترک عادت مکیدن انگشت شصت در کودکان
کودکان معمولا انگشت شصت خودشان را می مکند . در دو سالگی کودک زمانی که گرسنه ، خسته و یا دلتنگ می شود این کار را انجام می دهد

کودکان معمولا انگشت شصت خودشان را می  مکند . در دو سالگی کودک زمانی که گرسنه ، خسته و یا دلتنگ می شود این کار را انجام می دهد .
هر چه کودک بزرگتر می شود کنار آمدن با عادت های او برای والدین سخت تر می شود و مکیدن شصت یکی از این عادت هاست . مادر باید ببیند کودک در چه سنی شصت خود را می مکد و از شرایطی که باعث مکیدن شصت او می شود ، پیش گیری کند . یعنی به او زودتر غذا دهد یا زودتر بخواباند .
در تحقیقاتی که انجام شده است نشان می دهد کودکان نوپایی که ساعات زیادی از مادرشان دور هستند بیشتر انگشتانشان را می مکند .
درست نیست که وسیله دیگری را برای جایگزین کردن انگشت به کودک بدهیم ، مثلا والدینی که اسباب بازی به کودکشان می دهند تا انگشت شصتش را نمکد . باید از خسته ، گرسنه و دل تنگ شدن کودک جلوگیری کنید .
اگر والدین در سه سالگی از مکیدن شصت کودک جلوگیری کنند عادت او تشدید می شود و ترک دادنش مشکل تر خواهد شد . پدرو مادر باید اجازه دهند کودک سیر طبیعی اش را طی کند زیرا در سن 4-5 سالگی عادت مکیدن شصت شان را ترک می کنند .
گاهی کودک با رفتن به مهدکودک عادت میکدن شصت اش را ترک می کند و حتی بی خوابی و بی اشتهایی او از بین می رود .
در بعضی کودکان این عادت تا 5-6 سالگی نیز ادامه می یابد که در این سن کودک برای خارج کردن فشار و هیجان درونی اش این کار را انجام می دهد . این عادت در یک کودک بزرگ غیر قابل تحمل خواهد بود .
در کودک 6 ساله  این عادت کمتر دیده می شوود زیرا در این سن به مهدکودک یا مدرسه می رود و به فعالیت های مدرسه مشغول  است . با این که این رفتار کمتر نشان داده می شود اما والدین اصرار دارند که کاملا ترک شود ، حتی گاهی با کودک دعوا می کنند که باعث ایجاد فشار عصبی در والدین و کودک می شود .

بعضی از والدین هم خودشان را عقب می کشند و به دنبال راه چاره برای حل این مشکل هستند .

کودک

 

دلایل مکیدن انگشت در کودک 6-7 ساله :

عادت قدیمی که کودک اجباری بر ترکش نداشته است .

آمادگی نداشتن کودک از نظر عاطفی برای ترک مکیدن انگشت

خوابیدن راحت تر در شب

برای داشتن احساس امنیت بیشتر

تنش های خانوادگی یا طلاق والدین

 گاهی کودک با سرزنش بزرگترها عادتش را ترک می کنند مثلا به کودک گفته می شود " تو هنوز انگشت شصتت را می مکی ؟ من این کار را وقتی 4 سالم بود ترک کردم " . اما بعضی از کودکان این عادت را شدیدتر می کنند و در واقع به این گفته ها بی توجهی نشان می دهند 

در این جا چند راهکار برای ترک این عادت در کودک شما بیان می کنیم ...

وقتی شما و کودک تان در شرایط آرامی قرار دارید با اوصحبت کنید و به او بگویید که چقدر دوست دارید که اواین کار را ترک کند . از او بپرسید چطور می تواند به او در این راه کمک کنید و پیشنهادت او را بپذیرید . شاید از نظر کودک تان مکیدن انگشت خیلی هم مساله مهمی نباشد. مثلا به او پیشنهاد دهید باندی دور انگشتش ببندد تا به او یادآوری شود که نباید شصتش را بمکد . وقتی او این کار را    انجام داد با ملایمت و آرامش رفتار کنید و با عصبانیت و برخوردی تند نگویید "شصتت را از دهانت بیرون بیاور" این روش درمان برای کودکانی که حاضر به همکاری هستند مناسب می باشد. مواظب باشید که کودک این رفتار را تنبیه تلقی نکند زیرا در این صورت با روش شما مقابله می کند و درمان بی نتیجه خواهد ماند .

توجه کودک تان را به بازی هایی جلب کنید که با دست انجام می دهد. می توانید او را تشویق کنید که  اگر  این عادت را ترک کند برای او جایزه ای می خرید. می توانید نموداری درست کنید و روزهایی که او انگشتش را نمی مکد را تیک بزنید و در پایان هفته روزهایی که این کار را انجام نداده است بشمرید. خرید یک دستکش فانتزی که کودک انگشتش را با آن پنهان کند یا بدمزه کردن انگشت کودکان از راهکارهایی است که می توان به کار برد. یک خانواده از دندانپزشک خواسته بودند که روی دندان کودک شان محافظ بگذارد. هر راهکاری می تواند جواب دهد اما اجرای هر راهکار باید با موافقت و رضایت کودک باشد و اجبار بی نتیجه خواهد بود .

وقتی از کودکتان می خواهید عادتش را ترک کند باید فضایی ایجاد کنید که او احساس حقارت و سرزنش نکند . به دیگران اجازه ندهید که او را مسخره یا تحقیر کنند. در زمانی که کودکتان در فشار روحی قرار دارد یا نگران و مضطرب است ، از سرعت تلاش تان کم کنید و در این برنامه وقفه ایجاد کنید.  در طول این مرحله به کودکتان بگویید خیلی ازت ممنونم که اینقدر برای ترک عادتت تلاش می کنید. اگر در طی این مراحل دوباره به مراحل قبل بازگشت ، نگران نشوید و بدانید که ترک عادت برای او سخت است مخصوصا زمانی که شما اقدام به ترک کرده باشید .

نسبت به ترک عادت مکیدن شصت حساس نباشید . اگر این عادت به تدریج کمتر شود جای نگرانی نیست . برای حل این مشکل می توانید  از متخصصان هم کمک بگیرید. 

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید