رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

آلرژی و تأثیر آن بر سلامت فرزندم

 
آلرژی و تأثیر آن بر سلامت فرزندم
آلرژی غذایی یکی از مهم ترین بیماری هایی است که نوزادان و کودکان را درگیر خواهد کرد. متأسفانه برخی عادات غلط غذایی باعث می شوند تا نوزاد به طور ناخواسته به آلرژی مبتلا شود.
آلرژی غذایی یکی از مهم ترین بیماری هایی است که نوزادان و کودکان را درگیر خواهد کرد. متأسفانه برخی عادات غلط غذایی باعث می شوند تا نوزاد به طور ناخواسته به آلرژی مبتلا شود.
باید بدانید که ابتلا به آلرژی به گونه ای است که با ایجاد عادات درست غذایی و برنامه غذایی صحیح از برنامه سلامت نوزاد خارج خواهد شد. سلامت دات لایف در این مقاله شگردهای ویژه ای را برای جلوگیری از ابتلای نوزاد شما به آلرژی به شما گوشزد خواهد کرد. 

آلرژی غذایی زمانی ایجاد می شود که بدن در برابر بعضی از غذاها پاسخ ایمنی ایجاد کرده و علیه آن ها آنتی بادی تولید کند. اگر پاسخ های ایمنی تولید شده علیه غذاهای آلرژی زا منجر به شوک آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک جدی که به طور ناگهانی آغاز می شود و می تواند منجر به مرگ گردد که معمولا با علائمی همچون ضایعات پوستی ، خارش ، تورم گلو و افت فشار خون همراه است) گردد ، عاملی برای تهدید حیات محسوب می شود. اگرچه حضور سیستم ایمنی در بدن ما برای محافظت بدن در برابر عوامل مهاجم و میکروب ها است ، با این حال در اشخاصی که آلرژی به مواد غذایی دارند این سیستم برخی ازغذاها را به عنوان یک عامل بیگانه شناسایی کرده و در برابر آن ها پاسخ ایمنی ایجاد می کند. با وجود اینکه هر غذایی می تواند در اشخاص مختلف آلرژی زا باشد اما ۸ منبع مهم غذایی وجود دارند که در ۹۰% افراد آلرژی ایجاد می کنند. این ۸ منبع عبارتند از: شیر گاو ، تخم مرغ ، بادام زمینی ، آجیل ، سبوس گندم یا برنج و ماهی. به والدین پیشنهاد می شود تا ازپخت و تهیۀ غذاهایی که آلرژی زایی زیادی دارند ، برای نوزادان سنین ۳۶-۱۲ ماه خودداری کنند. بخصوص اگر در خانواده سابقه ابتلا به آلرژی وجود داشته است. توصیۀ انجمن کودکان آمریکا (AAP) به والدین ، خودداری از مصرف شیر گاو تا ۱۲ ماهگی ، تخم مرغ تا ۲۴ ماهگی و آجیل و ماهی تا ۳۶ ماهگی برای نوزادان می باشد. تغذیه از بادام زمینی بین سنین ۱۱-۴ ماهگی می تواند سودمند باشد. تحقیقات به تازگی نشان داده اند که مصرف بادام زمینی برای نوزادان حساس به بادام زمینی در سنین پایین تر می تواند ریسک ابتلا به آلرژی را در سنین بالاتر کاهش دهد.

آلرژی زاها را بیشتر بشناسید

قبل از خوراندن بادام زمینی به کودکان باید این ارزیابی انجام شود که آیا کودک به بادام زمینی حساسیت دارد یا خیر؟ مطالعات روی ۱۶۰۰ کودک که در سنین ابتدایی تولد تا ۵ سالگی بودند نشان داد که ریسک ابتلا به آلرژی نسبت گندم در کودکان بالای ۶ سال افزایش می یابد. بررسی مطالعات اخیر نشان می دهد که کودکان با ریسک بالای ابتلا به آلرژی نسبت به بادام زمینی باید در سنین ۱۱-۴ ماهگی بادام زمینی را برای اولین بار مصرف کنند. با وجود اینکه اکثر خانم ها در دوران بارداری و شیردهی به نوزاد خود از خوردن غذاهای آلرژی زا خودداری می کنند تا از ابتلای فرزند خود به آلرژی جلوگیری کنند اما مطالعات اخیر این رژیم غذایی را برای جلوگیری از ابتلای به آلرژی تایید نمی کند. اگر والدین راه کارهایی را برای جلوگیری از ابتلای نوزادشان به آلرژی از ما بپرسند ، پاسخ فعلی ما این است که غذاهای آلرژی زا را در سنین ۶-۴ ماهگی به مصرف نوزاد خود برسانند. دادن این غذاها به نوزادان در سنین مذکور باعث می شود تا آستانۀ تحمل آن ها نسبت به مواد آلرژی زا بالا برود.

غذاهای آلرژی زا را چگونه به فرزندم بدهم؟

هرگزنوزادان تازه متولد را وادار به خوردن غذاهای جدید در هر ۵-۳ روز نکنید. برای شروع می توانید از دانۀ برنج ، گندم یا جو استفاده کنید. هم چنین استفاده از مرکبات و سبزیجات نیز موثر می باشد. اگر آستانه تحمل نوزاد را نسبت به آلرژی زاها بالا ببرید مقادیر کم و مناسب از یک غذای آلرژی زا نمی تواند نوزاد شما را تحت تاثیر قرار دهد. سعی کنید این غذاها را در محیط خانه تهیه کنید و پس از چند روز مقدار مادۀ غذایی را افزایش دهید. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که پرهیز از غذاهای آلرژی زا مانع ابتلا به آلرژی نخواهد شد. در واقع مستندات و دلایل محکمی وجود دارد که ثابت می کند اگر غذاهای آلرژی زا را در سنین پایین تر در برنامۀ غذایی نوزاد بگنجانیم از ابتلای وی به آلرژی پیشگیری کرده ایم.
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید