رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

نحوه صحبت با کودکان درباره مسائل جنسی

 
نحوه صحبت با کودکان درباره مسائل جنسی
خیلی از والدین دوست دارند که در مورد مسائل جنسی ، بچه های خود را راهنمایی کنند ولی نمی دانند چطور باید شروع کنند ! در اینجا به راهکارهایی در این مورد اشاره شده است
خیلی از والدین دوست دارند که در مورد مسائل جنسی ، بچه های خود را راهنمایی کنند ولی نمی دانند چطور باید شروع کنند ! در اینجا به راهکارهایی در این مورد اشاره شده است :
روش خود را انتخاب کنید :
تحقیقات نشان می دهد ،کودکانی که به دلیل احساس نزدیکی به پدر و مادر خود ، ترجیج میدهند در مورد مسائل جنسی و کنجکاوی هایشان از آنها جویا شوند ، در سنین بلوغ به نسبت کودکانی که از محیط بیرون الهام می گیرند کم تر در معرض آسیب های اجتماعی هستند . بنابراین ابتدا دیدگاه خود را در این مورد بررسی کنید ، اگر فکر می کنید اطلاعات مناسب و کافی ندارید ، به کتب و منابع معتبر مراجعه کنید و یا با دوستی معتمد ، مشاور روان درمانی و یا اخلاقی مشورت کنید. ممارست بروی درک بهتر این موضوع باعث ارائه بهتر آن به کودکتان می شود.
حتی اگر در این مورد تسلط کافی ندارید، نگران نباشید ، می توانید به او بگویید :” می دونی ، برای من خیلی راحت نیست که در مورد این مطالب با تو صحبت کنم چون والدین من هیچ وقت در این مورد با من حرفی نزده اند ، ولی ما می توانیم هر دو در مورد هر موضوعی ، حتی مسائل جنسی صحبت کنیم و اگر سوال بی پاسخی ماند ، می توانم در این مورد برایت تحقیق کنم ”
برای راهنمایی باید سریع عمل کنید و فرصت را از دست ندهید :
حتما” نباید برای راهنمایی او به سن خاصی برسد بلکه از همان زمانی که کودکتان شروع به راه رفتن می کند و شما سعی می کنید چیزهای ابتدایی را به او بفهمانید ، بطور مثال ؛ ” این بینی است ” ، “این انگشت است ” و … در همان وقت به او یاد بدهید که نام دستگاههای تناسلی چیست و کجاست و با سیر تدریجی گذشت زمان با اضافه کردن موضوعاتی هر چند کوچک و بسته در این مورد در ذهن او کار کنید.
ابتکار به خرج دهید !
اگر دیدید کودکتان هیچ کنجکاوی در این مورد ندارد ، خود وارد عمل شوید ، بطور مثال بگویید ” مادر یکی از دوستان نزدیک او باردار است “، و در ادامه بگویید ” می بینی که شکم او هرروز بزرگ تر می شود؟ برای این است که او یک بچه در شکم خود دارد و می خواهد آن را به دنیا بیاورد ” در اینجاست که ممکن است سر صحبت باز شود.
در این رابطه تنها به مسائل اولیه اکتفاء نکنید:
با گذشت زمان به افزایش اطلاعات مورد نیاز او در این رابطه کمک کنید .وقتی کودکان نیاز به دانستن مسائل اولیه ارتباط جنسی هستند ، بعد از مدتی می خواهند در مورد چگونگی روابط جنسی و عواقب آن بیشتر بدانند . با گفتگو در مورد مسائل عاطفی این روابط ، او بهتر مسائل را در ک می کند و بعدها مانعی است برای جلوگیری از آسیب های زود رس و بزهکاری . اگر کودک شما هنوز به سن بلوغ (16-14 سال )نرسیده است ، می توانید از وظایف و مراحل تا روابط جنسی به اختصار توضیح دهید ، بطور مثال در سنین 11 تا 12 سال از بارداری های ناخواسته بگویید و راههای جلوگیری از آن .
از نکاتی که باید به آنها یادآور شویم این است که برخلاف فیلم هایی که می بینند حتما” نباید ارتباط با جنس مخالف به ارتباط جنسی ختم شود بلکه می توانند با رابطه ای سالم ، همدیگر را بشناسند ، دستهای هم را بگیرند ، باهم صحبت کنند و به ورزش و سینما بروند.
برای هر سن راهنمایی خاص آن را بدهید :
توضیح راجع به روابط جنسی را طبق سن کودکتان پیش بروید .برای مثال اگر او پرسید :” چرا دخترها و پسرها باهم فرق دارد ” بگویید : ” در بدن یک سری مواد شیمیایی بنام هورمون وجود دارد که در دخترها و پسرها متفاوت است و باعث تغییرات ظاهری این دو می شود و آلت های تناسلی آنها با هم فرق می کند ، به تدریج که آنها بزرگ می شوند ، صدای پسران به خاطر این هورمون ها ضخیم تر می شود و بدنشان موی بیشتری از دختران در می آورد ” و در مقابل دختران تفاوت های جسمی دیگر دختر و پسر را توضیح می دهیم .
مرحله ی بعد را پیش بینی کنید !
بچه ها معمولا” وقتی به سن بلوغ می رسند ، به دلیل تغییرات ایجاد شده در هورمون ها و دستگاه تناسلی ، یک سری ناهنجاری ها و نگرانی هایی در آنها ایجاد می شود.
برای کمک و بهبود این وضعیت ، باید در مورد تغییرات این مرحله از رشد ، به آنها توضیح داد ، علاوه بر آن باید بحث راجع به مرحله رشد بعدی آنها را نیز باز کنیم. برای مثال یک دختر 8 ساله آنقدر بزرگ شده است که در مورد دوره ی قاعدگی با او صحبت کنید و یا یک پسر باید از تغییرات حالات خود آگاه شود.
حدود روابط جنسی را از نظر خودمان برای او شرح دهید :
این وظیفه ی ماست که در مورد حد و مرز روابط جنسی و صحت آن با بچه ها صحبت کنیم ، شاید آنها هنوز آنقدر بزرگ نشده باشند ، ولی با گذشت زمان ، پیش خود تصور می کند که چطور می تواند با این مسائل کنار بیاید.
حتی اگر کودکتان جنس مخالف شماست ، از راهنمایی وی سر باز نزنید !
بسیاری از والدین در مطرح کردن این مقولات در مورد بچه خود که جنس مخالف با او را دارند ، راحت نیستند ، این دلیل نمی شود که خود را از میدان کنار بکشید ، با راهنمایی مشاوران یا حتی درخواست همیاری از عمو ، دایی و یا دوستی معتمد سر صحبت را با او باز کنید. البته در خانواده هایی که پدر و مادر هردو در دسترس هستند ، می توان پدر با پسر و مادر با دختر در مورد رابطه های جنسی صحبت کنند . اگر هم راحت هستید و مشکلی ندارید خود به گفتگو با او بپردازید ولی مراقبت انحرافات اخلاقی رایج باشید .
خونسرد باشید !
نگران نباشید ! حتما” لازم نیست کاملا” در این زمینه بطور ذره بینی آگاه باشید ، همین که به او بفهمانید در مورد مطرح کردن مسائل جنسی و سوالاتش در خانه آزاد است ، موفق شده اید !
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید