رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

تربیت فرزند

 
تربیت فرزند
واقعیت مساله این است که ذهن کودک انسانی متوقف نمی تواند بماند واگرپدر و مادر از نظر فرهنگی و یا باورها و اعتقادات آن ها را آگاه نکنند و این امور و اصول را در وجود آن ها نکارند ، کودک ناچار آن را از بیرون ، از دوستانش، از محیط آموزشی، از وسایل ارتباط جمعی خواهد گرفت. و همان طوری که اگر شما به او زبانی را نیاموزید احتمالن اگر زبان های دیگر باشد آن ها را انتخاب می کند و اگر نباشد با صداهایی به نوعی می گذراند اما تمام توانایی خودش را برای آموختن زبان و تفکر بعدن از دست خواهد داد .

برای نمونه عرض می کنم اگر شما فرزندی می خواهید که فرمانبردار و مطبیع و به نوعی سازشکار باشد، احتمالن بر اساس آن چه که امروز در خصوص سلامت روانی و رشد کودک انسانی می دانیم نگاهی و نظری دارید که با افکار و عقاید بنده و یا فلسفه و جهان بینی که بر مبنای این برنامه ها تنظیم و تهیه شده سازگاری نخواهد داشت.

آن چه که به آگاهی شما می رسد به نظر من و تقریبن در 95 درصد موارد برای تقریبن 95 درصد کودکان و افراد صادق هست و اصول و مبانی مطرح می شود که به نظر من همیشه باید پدر و مادر آن را رعایت کنند و قوانینی در جهت چگونگی رفتار با کودکان ارائه خواهد شد که بر مبنای آن و با توجه به شرایط و موقعیت کمی توانایی تغییر و یا قابلیت انعطاف  را باید داشته باشید اما در بیش تر موارد رعایت آن ضروریست اما وقتی که به قواعد و مقررات و توصیه ها می رسد معلوم است که در خصوص هر کدام از ما و با توجه به فرزندی که داریم و میل به آمادگی که در این زمینه احساس می کنیم مختلف و متفاوت خواهد بود . به هر حال مي دانیم که متأسفانه در دنیای امروز برای پدری و مادری، من و شما قرار نیست نه دوره ای ببینیم و نه اجازه بگیریم و حال آن که در بسیاری از کشور ها ، از جمله در آمریکا وقتی که شما بخواهید کار بسیار ساده ای را انجام دهید باید دوره ی آموزشی مشخصی را طی کنید ، در عین حال شما قرار هست که به مقدار زیادی تحت نظر افراد آگاه کا ر کنید و بعد از گذراندن امتحانات کتبی و شفاهی احتمالن اجازه ی انجام آن کا ررا پیدا کنید. به هر حال وقتی که مساله پرورش و تعلیم و تربیت کودکان و جوانان می رسد من و شما به راحتی می توانیم آن را انجام دهیم و قرار نیست که از هیچ آزمون و امتحانی بگذریم. از طرف دیگر بسیاری از ما این تصور را داریم که چون خود ما کودک بودیم و یا احتمالن به مدرسه رفته ایم و یا در جامعه زندگی می کنیم پس هم متخصص پرورش و تربیت کودکانیم و هم از نظر آموزشی کاملن می توانیم برنامه های سالم و مفیدی را طرح کنیم و یا اصولن به عنوان یک جامعه شناس می توانیم زندگی کنیم. زیرا که ما کودکی ، دوران دبستان و دبیرستان و یا محیط اجتماعی را پشت سر گذاشته ایم و حال آن که برای بسیاری از این رشته ها دوران چند ساله و یا درست تر دوران چندین ساله باید پشت سر گذاشته شود تا فرد با کلیات این امور آشنا شود و طبیعی است که شاید فرصت آن رسیده است که در این موارد نیز فقط به تجربه فردی شخصی به سابقه خانوادگی و به نوعی که خود ما بزرگ شده ایم ، توجه و اعتنای کم کنیم بلکه آن را در چارچوب واقعیاتی که بدون تردید می فهمیم و می پذیریم قرار دهیم و از آن بهره بگیریم.

 

مطلب دیگری که در خصوص پرورش و تعلیم و تربیت کودکان مایل هستم خدمتتان عرض کنم این است که به نظر من پدر و مادر به دو صورت  این موجود را که مانند  اتومبیلی هست حرکت می دهند . یکی با کلیدی که آن را روشن می کنند و  اصولی را که تعقیب می کنند و آن اتومبیل را به راه می اندازند و دوم اینکه طناب یا زنجیری را به آن می بندند و آن را می کشند و متاسفانه بسیاری از پدران و مادران در طول تاریخ کار حرکت دادن این اتومبیل و یا حرکت دادن فرزندانشان را از طریق کشیدن آن اتومبیل با طناب و زنجیر انجام داده اند تا از سیستم و فرصتی که از نظر علمی و از نظر تکنیکی فراهم شده استفاده کنند و می دانیم که شاید مهم ترین محبت و خدمت پرورش و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان هست و متأسفانه در کنار این محبت و خدمت احتمال خیانت و جنایت باوجود همه ی مهربانی ها و حسن نیت ها وجود دارد . به طوری که برخی از اوقات پدران و مادران و یا مربیان و معلمان آگاه و ناآگاه موجب نابودی و از میان بردن فرزندان و یا شاگردان خود شده اند و به همین دلیل هست که اهمیت پرورش و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان جنبه ویژه و خاصی پیدا می کند . 

 واقعیت مساله این است که ذهن کودک انسانی متوقف نمی تواند بماند واگرپدر و مادر از نظر فرهنگی و یا باورها و اعتقادات آن ها را آگاه نکنند و این امور و اصول را در وجود آن ها نکارند ، کودک ناچار آن را از بیرون ، از دوستانش، از محیط آموزشی، از وسایل ارتباط جمعی خواهد گرفت. و همان طوری که اگر شما به او زبانی را نیاموزید احتمالن اگر زبان های دیگر باشد آن ها را انتخاب می کند و اگر نباشد با صداهایی به نوعی می گذراند اما تمام توانایی خودش را برای آموختن زبان و تفکر بعدن از دست خواهد داد . بنابراین من و شما به عنوان پدر و مادر نمی توانیم منتظر بمانیم . به ویژه ان که بعدن خواهیم دید که مراحل و دوره های بحرانی و اصولی و اساسی وجود دارد که اگر فرصت از دست رود برخی اوقات تقریبن کاری نمی شود کرد و اگر هم کاری انجام گیرد با اشکال و گرفتاری های بسیار خواهد بود . بنابراین ما باید همیشه کار درست خوب مناسبمان را انجام دهیم ، و در این باره عدم انجام کار در بسیاری از موارد بدترین کار است. به همین دلیل است که اگر شما به فرزندتان غذایش را ندهید ، دارویش را ندهید ، با وجودی که ظاهرا کاری نکرده اید، ولی واقعیت مسئله این است که حتی می توانید فرزندتان را در محیطی مانند امریکا از دست بدهید . زیرا انجام درست و یا انجام ندادن کار درست هر دو از نظر معیارها و ملاک های اخلاقی و قانونی همیشه مطرح خواهد بود

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید