رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

میل جنسی وادادگی یا دلدادگی

 
میل جنسی وادادگی یا دلدادگی
بلوغ، مهم ترین رویداد تاریخ جنسی هر فرد در دوران نوجوانی است که اثر آن، دگرگونی های سریع و ناگهانی در رشد جسمانی، فیزیولوژیک و روانی آدمی تحقق می یابد.
 
   ظهور جوانه های بلوغ رامرحله ای از تکامل آدمی می توان انگاشت که در آن، دستگاه جنسی، نظام کلی دفع داخلی و اندام فرد بازسازی می شود.
 
 بلوغ جنسی با ترشّح غدد جنسی و ظهور ویژگی های ثانوی جنسی از قبیل: رویش موهای زائد و فعالیت غدد عرق در زیر بغل و برخی آثار اختصاصی در جنس مشخص می شود.
 پسران با احتلام و دختران با قاعدگی، به این مرحله از رشد، قدم می گذارند. هر چند بلوغ جنسی در دختران زودتر از پسران آغاز می شود، ولی پسران پس از بلوغ، بیشتر از دختران خواستار رسیدن به اوج لذت جنسی هستند.
 
 آنچه می توان بر آن تکیه کرد این است که میل جنسی و گرایش به لذت بردن از این غریزه فطری و خدادادی با آغاز بلوغ، در تمام دختران و پسران وجود دارد و به عنوان یکی از نیرومندترین غرایز انسان به شمار می آید، به گونه ای که نوجوان و جوان، خود را در چنگال این غریزه، بی دفاع و ناتوان می بیند و آن را خارج از اراده و اقتدار شخصی خود احساس می کند.
 

 

 

مسیحیت، به نوعی برای سرکوب شهوت جنسی گام برداشته است و به همین دلیل، رهبانیت و دوری از زن را سفارش می کند. در این دیدگاه، ارباب کلیسا با پلید انگاشتن روابط جنسی به صورتی افراطی، به محدود کردن این امر پرداخته اند.
 این نگرش منفی به علاقه جنسی، در آیین های دیگر نیز به چشم می خورد، آن گونه که برتراند راسل مدعی است که «در همه آیین ها، نوعی بدبینی به علاقه جنسی وجود دارد، مگر در اسلام که هرگز آن را پلید نشمرده است.» البته چنین نگرش منفی به امیال جنسی به نوعی در میان برخی از مسلمانان نیز وجود داشت که رسول خدا صلی الله علیه و آله با نفی رهبانیت و دوری از ازدواج، در زدودن آن کوشید.

 

در نقطه مقابل، نظریه پردازانی چون زیگموند فروید با اصل انگاری لذت بی حد و مرز، انسان را جهت ارضای کامل جنسی با هر شکل ممکن آزاد گذارده‌اند.
 او معتقد بود که مهار غرایز و ارضا نکردن شهوت جنسی، عقده های روانی ایجاد می کند و برای آرام سازی این غریزه باید به اشباع بی حد و حصر آن پرداخت. سیمای کنونی غرب به نوعی ترسیم کننده همین دیدگاه است.
 گفتنی است منتقدانی همچون اریک فروم، پونگ و هورنای در برابر فروید به نقد دیدگاه وی پرداخته اند.

 

نوع نگاه فروید به امیال جنسی، به نوعی اسیر شدن در برابر خواست های شهوانی و دوری از سعادت و کمال است.
 چون امیال آدمی در مرحله معینی توقف ندارد و همواره او را به جلو می برد و به کام یابی محدود و معقول قانع نمی شود. و سرانجام آدمی را در دامی بزرگ و نابودی گرفتار می سازد.
از این رو، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در برابر تسلیم شدن انسان ها به خواسته های آزادانه و حریم شکنانه جنسی ایستادگی می کرد و آنان را به تأمین و پاسخ گویی سالم به نیاز جنسی رهنمون می ساخت.

 

کام یابی جنسی
غریزه جنسی، اصل و واقعیت پذیرفته شده ای است که مانند تشنگی، گرسنگی و دیگر نیازها، در جهت ارضای آن، وجود آدمی را به فعالیت وامی دارد و او را برای به دست آوردن نتیجه برمی انگیزد.

 

برای ارضای این غریزه، شیوه های مختلفی وجود دارد. برخی از آنها مانند: ازدواج (دایم یا موقت) با طبیعت انسانی سازگار است.
پاره ای دیگر با طبیعت بشر و فلسفه آفرینش این غریزه مغایر است که به آن انحراف جنسی می گویند.
 
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، ازدواج را وسیله ای برای کام جویی سالم جنسی و ارضای نیاز جنسی، عفت و سلامت فرد و جامعه می دانست و می فرمود:
ازدواج، بهترین وسیله برای حفظ و فروهشتن نگاه شهوانی، عفت جنسی، پاکدامنی و شرافت انسانی است.

 

بنابر فرمایش امیرالمؤمنین علی علیه السلام ، رسول خدا صلی الله علیه و آله این جمله را بارها تکرار می فرمود:
هر کس دوست دارد از سنت من پیروی کند، ازدواج کند؛ زیرا ازدواج از سنت من است.

 

برای یادگیری مطالب بیشتر در حوزه کودک،در تلگرام با اکانت  childhoodchildhood  عضو شوید ودر اینستگرام با اکانت  rooyeshetalaei ما را فالو کنید.

 

  

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید