رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

تغذیه کودکان (5 تا 11 سالگی)

 
تغذیه کودکان (5 تا 11 سالگی)
در این مقاله نیاز های تغذیه ای کودک شرح داده شده است.
 
هنگامیکه کودک به سن 5 سالگی می رسد برنامه غذایی او کم و بیش مشابه برنامه غذایی بزرگسالان می شود ولیکن برخی ملاحظات مهم در این سن وجود دارد.
در سن 5 سالگی به جز در کودکان مبتلا به آلرژی و کودکان با بیماری های خاص، اساس برنامه غذایی با برنامه غذایی بزرگسال یکی خواهد بود.

چربی: در این سنین نیاز بیشتر به چربی غذایی پایان می یابد و درصد چربی مورد نیاز 30 تا355 درصد از کل کالری روزانه می باشد که این درصد مشابه درصد مورد نیاز در بزرگسالان است. بنابراین کودک باید به جای لبنیات پرچرب از لبنیات کم چرب و یا با چربی متوسط استفاده کند. از آنجائیکه سطوح چاقی در کودکان رو به افزایش است عاقلانه است که نظارت دقیقی بر دریافت چربی کودکان وجود داشته باشد. 
اسیدهای بلند زنجیر امگا3 چربی های سالم و مفیدی هستند که در ماهی های روغنی و برخی غذاهای دیگر یافت می شوند. در مطالعه ای که بر روی کودکان سنین 4 تا 18 سال انجام گرفتنشان داد دریافت اسیدهای چرب امگا3 بسیار پایین بود، این میزان در حدود 8/0% از کالری کل غذایی است. به طور کلی متخصصین تغذیه به دریافت دو برابر این میزان  توصیه میکنند.

مغزدانه ها: در این سنین کودک می تواند از تمام مغزها استفاده کند البته در صورتیکه به آنها آلرژی  نداشته باشد.

فیبر: شما می توانید محتوای فیبر برنامه غذایی کودک را از طریق افزایش دریافت دانه های کامل و سبوس دار و نیز حبوبات  افزایش دهید. افزایش فیبر دریافتی در کودکی که از یبوست رنج می برد بسیار با اهمیت است  ولیکن در کودکی با کمبود وزن که حجم بزرگ غذایی را نمی تواند تحمل کند ضرورت ندارد. 

 

راه ساده ای برای محاسبه میزان مناسب دریافت فیبر برای کودک شما وجود دارد. دریافت فیبر غذایی کودک به گرم باید برابر با سن وی به اضافه 5 باشد.  
  به عنوان مثال در یک کودک 6 ساله باید روزانه 11 گرم فیبر دریافت شود. و یا در یک کودک 10 ساله این میزان باید 15 گرم در روز باشد. در حالیکه به طور میانگین این میزان در یک پسر 4تا18 ساله، فقط 2/11گرم  و در  دخترها  تنها 7/9 گرم می باشد. 

 

کودکان ما به طور میانگین سدیم بالایی در برنامه غذایی خود دریافت می کنند. برطبق توصیه های جدید کودکان سنین 4تا6 سال نباید بیش از 3 گرم در روز نمک دریافت کنند (2/1 گرم سدیم) و کودکان سنین 7تا10 سال نیز نباید بیش از 5 گرم در روز نمک در برنامه غذایی خود داشته باشند (2 گرم سدیم).

دریافت مواد مغذی: چنانچه کودک دارای یک رژیم غذایی متنوع با مقادیر فراوان میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین و مقدار مناسبی چربی باشد نیازی به نگرانی در رابطه با مقدار دقیق هر یک از مواد مغذی(ویتامین ها و مواد معدنی) وجود ندارد. 

 

به خاطر داشته باشید، هرچه بشقاب کودک رنگین تر باشد ( به ویژه رنگهای قرمز ، زرد و سبز)  مواد مغذی متنوع تر و بیشتری را شامل می شود.


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید