رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

اهمیت خواب کوچولوهاتون

 
اهمیت خواب کوچولوهاتون
خواب خوب یکی از مهم ترین چیزهایی است که کودکان برای حفظ سلامت خود به آن نیاز دارند؛ حال ببینیم یک خواب خوب چه ویژگی هایی دارد.


مروری کلی

خواب خوب یکی از مهم ترین چیزهایی است که کودکان برای حفظ سلامت خود به آن نیاز دارند. در واقع مطالعات نشان داده اند که کودکانی که به اندازه کافی نمی خوابند- یا خوب نمی خوابند- ممکن است بی توجه، بی قرار و زودرنج شوند و به احتمال بیشتری به خود آسیب بزنند. برای این که به کودکتان کمک کنید تا خوب چرت بزند به مطالب زیر نگاهی بیاندازید:

کودکتان به چه مقدار خواب نیاز دارد؟

راهنمایی های کلی زیر را دنبال کنید:

·         نوزادان: 14 تا 16 ساعت در روز

·         نوپایان: 12 تا 14 ساعت در روز

·         خردسالان 3 تا 4 ساله: 11 تا 13 ساعت در روز

·         کودکان 5 ساله و بالاتر از 5 سال: 9 تا 10 ساعت در روز

اگر نمی دانید که آیا کودکتان به اندازه کافی می خوابد یانه، خلق و خوی او را در نظر بگیرید: آیا وقتی که از خواب بیدار می شود به جای این که شاد و سرحال و آماده شروع روز جدید باشد، زود رنج و خسته است؟ آیا هرشب قبل از خواب وحشی و سرکش می شود؟ در این صورت شاید بیش از حد خسته باشد و نیاز به استراحت بیشتری داشته باشد.

پی بردن به زمان خوب خواب

برای این که بدانید چه موقع زمان خوبی برای خواب کودکتان است، باید 12 ساعت از زمانی که باید بیدار شود به عقب برگردید؛ یعنی اگر اعضای خانواده برای این که به موقع از خانه بیرون بروند باید ساعت 7 صبح از خواب بیدار شوند، کودک 3 ساله تان که هر روز بعد از ظهر یک ساعت چرت می زند باید حدود ساعت 8 شب در رختخواب باشد.

زمان خواب او هر ساعتی که باشد، او را زودتر از آن برای خواب آماده کنید. اگر چشم هایش را می مالد، خمیازه می کشد و یا هرشب سر ساعت معینی خود را روی کاناپه جمع می کند، به او بگویید لباس خوابش را بپوشد، دندان هایش را مسواک بزند، و یا حدود 20 دقیقه برایش کتاب بخوانید. اگر سرشبانرژی زیادی دارد، یک برنامه خواب طولانی تر را امتحان کنید (برای مثال حمام و پس از آن قصه یا همینطور که موسیقی آرامش بخشی را برایش گذاشته اید، به آرامی پشتش را بمالید). آنچه که از همه مهمتر است ثباتِ برنامه است. سعی کنید صرف نظر از این که چه ساعتی او را می خوابانید، به یک برنامه منظم پایبند باشید.

جلوگیری از جنگ و دعواهای زمان خواب

راه حل های مورد تأیید مادران:

1.       یک جدول زمانی رسم کنید. زمانی که لباس خوابش را پوشیده است، دستشویی رفته و مسواک زده را تیک بزنید.

2.       خودتان هم برای رفتن به رختخواب آماده شوید. کودکتان را دعوت به مسابقه کنید (و برای حصول بهترین نتیجه اجازه بدهید که او برنده باشد!)

3.       اگر شروع به قشقرق کرد، قاطع باشید. با کودکی که اوقات تلخ است مذاکره نکنید. به او بگویید: "این کاری است که باید انجام دهی و اکنون زمان آن است".

4.       خواهرو بردارها را از هم جدا کنید. اجازه ندهید با هم به دستشوئی بروند؛ اگر خواهر یا بردار بزرگترش نمی خواهد به رختخواب برود او را به جای دیگری بفرستید.

5.       روی فردا تمرکز کنید. توجه او را به رویداد های جالب روز بعد جلب کنید.یک جا لباسی کودک روی زمین درست کنید و از او بخواهید که لباس های فردایش را مرتب کند.

6.       خلق و خوی او را در نظر بگیرید. اگر خیلی زود آشفته می شود، برایش تصمیم بگیرید (به جایی این که به او اجازه بدهید لباس خوابش را انتخاب کند از قبل آن را بیرون بگذارید). اگر باید تحت نظارت باشد، به او تذکر بدهید.( برای مثال درباره این که کدام خمیر دندان را باید استفاده کند، یا با کدام حیوان عروسکی اش بخوابد).

به او کمک کنید که خودش بخواب برود

در حالی که که کودکتان یاد می گیرد که بتواند خودش بخواب برود، این که نیمه های شب به سراغ تان بیاید و از شما بخواهد که با او در رختخوابش بخوابید امری طبیعی است. اما هدف این است که به او کمک کنید تمام شب در رختخوابش بخوابد.

 

 

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید