رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

چرا کودک دچار ادرار سوختگی می‌شود و درمان آن چیست؟!!

 
چرا کودک دچار ادرار سوختگی می‌شود و درمان آن چیست؟!!
​ تحریک پوست و ظاهر شدن بثورات در اثر تماس با پوشک، آرامش روزمره و همیشگی شیرخوار را که در صورت نداشتن این مشکل آرام است و نیاز به مراقبت خاصی ندارد، برهم می زند. ضمن این که بر کیفیت زندگی شما نیز تأثیر منفی دارد. در واقع کودک این شگرد را به کار می برد تا مشکل او را همچون مشکل خود بدانید و اگر او از این مسأله در عذاب است شما هم باشید. شما هم مثل هر پدر و مادر دیگری بر روی کره زمین، حداقل یکبار شاهد دچار شدن کودک خود به این مشکل طی ۲تا۳ سال نخستین زندگی او بوده اید. خوشبختانه بثورات ظاهر شده بر روی پوست در ۵۰% از موارد ظرف یک روز به خودی خود برطرف می شوند. اما ۵۰% دیگر چطور؟ نوع دوم ممکن است تا ده روز یا بیشتر (اگرچه ممکن است برای شما این زمان طولانی تر به نظر برسد) ادامه یابد.
  

شما که هم اکنون در حال خواندن این مطالب هستید احتمالاً در حال حاضر با این مشکل روبرویید. در اینجا به چند نکته ی ظاهراً کم اهمیت در این باره اشاره می کنیم.

 

آیا می دانید کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، نسبت به کودکانی که از شیر خشک تغذیه می کنند کمتر دچار این عارضه می گردند؟

 

حتی جالب تر این که تحقیقات نشان می دهند که مقاومت کودکان دسته ی اول نسبت به این عارضه تا مدت ها پس از گرفته شدن کودک از شیر باقی می ماند

 

 کافی است پوشک یا کهنه ی کودک را باز کنید. او را به شکم بخوابانید. سر او را به یک طرف خم کنید و در زیر او یک حوله و زیر آن یک قطعه مشمع پهن نمایید. کودک را به همان حال رها کنید. البته تا زمانی که فرصت کافی دارید در کنار او باشید و از او مراقبت نمایید. در ضمن به خاطر داشته باشید عدم مراقبت کافی از کودکی که به این عارضه دچار نیست فرصت مناسب برای ظهور بثورات در ناحیه نشیمن او را فراهم می آورد.

- استفاده از «سوپر پوشک»!

دکتر «موریس گرین» این پوشک های جدید با قدرت جذب بالا را خوب توصیف می کند. وی در ادامه می گوید: «فکر می کنم در حال حاضر این پوشک ها بهترین وسیله ی موجود برای پیشگیری از بروز این مشکل می باشند». تحقیقات اخیر صحت گفته ی دکتر «گرین» را تأیید می کنند. پوشک هایی که دارای مواد جاذب ژله ای هستند در عمل نشان داده اند که به میزان چشمگیری از رطوبت پوست می کاهند و PH آن را نسبت به وقتی که از پوشک های یک بار مصرف معمولی یا کهنه استفاده می شود در حد طبیعی تری نگه می دارند.

- خشک کردن پوست کودک

تمیز نگه داشتن موضع تحریک شده روند بهبودی را سرعت می بخشد. اما خشک کردن پاها با حوله ممکن است خود موجب تحریک پوست های حساس گردد. حتماً می پرسید چه باید کرد؟ برای خشک کردن ناحیه نشیمن کودک از سشوار استفاده نمایید. ناحیه ی تحریک شده را به وسیله ی سشواری که روی درجه ملایم تنظیم شده خشک کنید؛ خشک کردن با سشوار موجب سایش پوست نمی گردد. پس از خشک کردن پوست می توان از پمادهای اکسیددوزنگ استفاده نمود.

- شستشوی کهنه ها با سرکه

اضافه کردن سرکه به آب، هنگام آبکشی کهنه های کودک به نزدیک کردن PH کهنه ها بهPH طبیعی پوست بدن کودک کمک می کند. دکتر«پرایس» معتقد است تحریک و ظهور بثورات بر روی پوست بیشتر در نتیجه ی بالا بودن PH کهنه های کودک پس از شستشوی آن ها ایجاد می شود. در مرحله ی آبکشی کهنه ها ۳۰گرم سرکه را به ۴لیتر آب بیافزایید.

دکتر «پرایس» می گوید: «در واقع خیلی چیزها برای گفتن در مورد درماتیت ناشی از تماس کهنه یا پوشک با پوست وجود دارد. با رعایت این نکات و بازگرداندان PH به محدوده ی طبیعی می توان به این مشکل خاتمه داد و رعایت هیچ یک از توصیه ها مستلزم تقبل هزینه ی خیلی زیاد نیست. اگر از کهنه های پارچه ای استفاده می کنید و کودک شما به این مشکل دچار است توصیه می کنم روش های مذکور را امتحان کنید.

 

هنگامی که ادرار با مدفوع مخلوط می شود، نتیجه ی آن بالا رفتن PH، تحریک پوست و نهایتاً بروز بثورات جلدی است. هرچند این توصیه ممکن است نادرست و نامعقول به نظر برسد. اما پرستاری به نام «جونیدیز» خوراندن ۶۰تا۹۰گرم آب قره قاط(آس بری) را به کودکان بزرگ تر پیشنهاد می کند. زیرا موجب اسیدی شدن ادرار شده و به پایین آمدن و تعدیل PH و در نتیجه کاهش تحریک پوست کمک می کند.

- راز دانه های تسبیح مانند بر روی پوست کودک:

 

مقاله ای در یک مجله ی پزشکی در مورد والدینی می نویسد که به متخصصان اطفال مراجعه کرده و از وجود دانه های کوچک عجیبی که مانند دانه ی تسبیح می درخشند در ناحیه نشیمن کودک خود خبر می دهند. متخصصان پس از تحقیق در مورد این دانه های عجیب متوجه شدند که برای همه ی این کودکان از پوشک های سوپر جذب یک بار مصرف استفاده شده است. آیا ارتباطی بین بروز این مشکل و استفاده از پوشک های مذکور وجود دارد؟

بله. در واقع آن دانه های درخشان تسبیح مانند در نتیجه ی وجود همان ماده ی ژله مانند موجود در داخل پوشک ایجاد می شوند. ظاهراً گاهی وجود یک منفذ کوچک در پوشک باعث گذشتن ماده ی ژله مانند از داخل پوشک به لایه ی سطحی آن شده و با پوست کودک تماس پیدا می کند. پزشکان می گویند «این ماده سمی نبوده و جای نگرانی نیست.

 

رویش طلایی کوچولوها

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید