رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

محیط مونتسوری- 0- 6 ماهگی

 
محیط مونتسوری- 0- 6 ماهگی
محیط مونتسوری0- 6 ماهگی
محیط اصلی برای کودک شما در این سن اتاق خواب خواهد بود. مهم است توجه داشته باشید که رحم مادر محیط کودک پیش از آمدن به دنیای خارج بوده است. این محیط ساکت و تاریک بوده و صداها آرام بوده اند. اتاق خواب نوزاد را می توان برای 8 هفته اول همانند آن ساخت تا کودک با دنیای جدید کاملا سازگار شود. موسیقی کلاسیک آرامی در اتاق پخش کنید که می تواند برای کودک آرام بخش باشد. مقداری نور طبیعی در اتاق وجود داشته باشد، اگر ممکن است پنجره ای وجود داشته باشد تا کودک وزش باد را در میان برگهای درختان تماشا کند.
توجه کودک عمدتا به سمت اجسام متحرک با رنگهایی مانند سیاه و سفید که کنتراست رنگی زیادی دارند جلب خواهد شد. والدین حتی می توانند با نگه داشتن منبع نور پشت دستها و ساخت سایه ها به سادگی توجه کودک را جلب کنند. همچنین آویختن آویزهای رنگی می تواند موثر باشد. این آویزها باید در حدود 30 سانتیمتر بالاتر از سر کودکتان قرار بگیرند چون آنها در ابتدا فقط می توانند اجسامی را که در این فاصله هستند ببینند. از آنجایی که توجه کودک بیشتر به چهره افراد جلب می شود، این آویزهای رنگی می توانند عکسهای مادر، پدر و یا برادر و خواهر کودک باشند. آنها می توانند شامل یک توپ شیشه ای باشند که می توانند نور را در جهات مختلف منعکس کنند. همچنین شخصیتهای کارتونی خیره کننده را در اتاق کودک قرار ندهید اگر چه منظور این نیست که نمی تواند تزئینی برای اتاق باشد. اتاق می تواند با آثارهنری ساده و زیبا تزئین شود. همچنین مادر می تواند در این اتاق با یک صندلی تکانشی راحت به کودک غذا دهد و میزی در نزدیکی مادر وجود داشته باشد که هر چیزی را که او ممکن است هنگام غذا دادن به کودک به آنها احتیاج داشته باشد روی آن قرار دهد. هنگامی که کودک از سینه مادر شیر می خورد خوب است که تمام توجه مادر به کودک باشد نه به چیزهای دیگر. نیازی نیست که جای خواب کودک روی تختخواب باشد  اما برای بچه های خیلی کوچک بهتر است گهواره ای باشد که کودک در آنجا گرم نگه داشته شود. همانطور که کودک رشد می کند و بزرگتر می شود مهم است که امکان مقداری تحرک را داشته باشد. این کار اطمینان می دهد که کودک می تواند حرکت داشته باشد و قدرت ماهیچه ای خود را توسعه دهد. او می تواند این کار را تا حدود سه ماهگی انجام دهد. برای این که  کودک عضوی از خانواده محسوب شود می توانید در اتاق نشیمن یک زیر انداز صاف مانند یک پتوی پشمی کوچک داشته باشید که کودک درون آن قرار می گیرد. هنکامیکه کودک بیدار است او را تنها در اتاق خوابش رها نکنید. شنیدن سر و صدای خانواده به بچه ها کمک خواهد کرد که به محیط اطراف خود توجه کنند و چیزهایی را یاد بگیرند.
ذهن جاذب
مونتسوری دریافت که چگونه کودکان بدون اینکه کسی به آنها آموزش دهد زبان را می آموزند. این موضوع موجب پیدایش ایده او برای"ذهن جاذب" شد. زیرا کودکان زیر سه سال نیاز ندارند به منظور یاد گرفتن چیزی درسی به آنها داده شود. آنها به سادگی هر چیز را که در محیط وجود دارد از طریق تجربه کردن آن جذب می کنند. بنابراین مهم است که محیط  خوب، عالی و مثبت باشد زیرا این آن چیزی است که کودک خواه و نا خواه جذب خواهد کرد.
لوازم و اسباب بازیهای مونتسوری
برای اینکه کودکی به سراغ چیزی برود و سعی کند آن را به دست آورد یک وسیله A شکل چوبی هم کافی است. هیچ نیازی به وسایل پلاستیکی که به راحتی می شکنند نیست. عروسکهای کرک دار و پشمالو، کتابهای پارچه ای، جغجغه های کوچک و توپهای نرم قلاب بافی شده به کودک امکان می دهد که تمرین کرده و آنها را بگیرد و از دستهایش استفاده کند. یک جغجغه نقره ای برای کودک شگفت آور خواهد بود زیرا بسیاری از حواس او را بکار می گیرد. این جغجغه باید به اندازه کافی کوچک و سبک باشد تا او در ابتدا بتواند برای چند لحظه آن را محکم در دست بگیرد و بعدها این زمان بیشتر و بیشتر شود. همچنین این وسیله می تواند صدای آرامی تولید کرده و شنوایی کودک را تحریک کند و هنگامیکه کودک آن را در دهان می گذارد گرمی و یا سردی آن را احساس کند. اسباب بازیهای چوبی و جغجغه های زیبا که عمر طولانی داشته و نسبت به اسباب بازیهای پلاستیکی بافت طبیعی تری دارند مناسبترند. کودک اسباب بازیها را در دهان می گذارد، پرتاب می کند و سعی می کند با آنها کارهای بسیار متفاوتی انجام دهد. اسباب بازیهای سرگرم کننده یا آموزشی باید به اندازه کافی محکم باشند که بتوانند تا سپری شدن سالهای رشد کودک دوام بیاورند. توپهای نرم قلاب بافی شده برای انگشتان کوچک کودکان مناسب هستند زیرا می توانند آنها را محکم در دست بگیرند. همچنین کودکان با چشمانشان حرکت توپ را دنبال می کنند. آویزهای رنگی در این سن برای آنها شگفت آور هستند. این آویزها می توانند رنگهای متضادی مانند سیاه و سفید داشته باشند تا نگاههای کودک را جلب کنند. همچنین آویزهایی که نور طبیعی را منعکس می کنند برای کودکان جذاب خواهند بود.
پوشاک نوزاد
پوست نوزادان حساس است بنابراین بهتر است لباسهای آنها از نخهای طبیعی مانند پنبه خالص باشد. همچنین خوب است که بیشتر لباسها به رنگ سفید یا رنگهای روشن باشند زیرا رنگهای تند ممکن است روی پوست کودک تاثیر بدی بگذارد. برای راحتی کودکان توصیه می شود از لباسهای تنگ یا لباسهایی که ممکن است برای او کوچک باشند و یا لباسهایی که در قسمت بازوها و رانها تنگ هستند استفاده نکنید. کودک را به طور مناسب و بر حسب سردی و گرمی هوا بپوشانید و وقتی لازم است به او ژاکت و جوراب بپوشانید.
مترجم:سمیه قائمی نسب



*****کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است*****
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید