رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

دوره های حساس مونتسوری - مقدمه

 
دوره های حساس مونتسوری - مقدمه

دوره های حساس مونتسوری و اینکه چطور آنها را در خانه بکار ببندیم

ماریا مونتسوری در چهار چوبی که در مطالعاتش روی کودکان ایجاد کرده بود، به وجود دوره های حساس پی برده بود. این موضوع در تعالیم دیگر می تواند نقاط عطف مربوط به رشد و یا دریچه فرصت نامیده شود؛ دوره هایی در زندگی کودک که توانایی خاصی خود را به شدت نشان می دهد. در طول این دوره ها کودک حساسیت زیادی خصوصا به سمت دانش یا مهارتی دارد. این حساسیت برای مدتی طول می کشد و دوباره رخ نمی دهد.

این دوره صرفا دوره ای است که کودک بیشتر روی یک جنبه از محیط اطرافش تمرکز دارد و هیچ چیز دیگری را در نظر نمی گیرد. این زمان زمانی است که می بینیم کودک فعالیتی را خود بخود با عشق و یقین و به طور پیوسته انجام می دهد و به نظر می رسد هیچ چیز دیگری نمی تواند او را از انجام آن کار بازدارد. این زمان زمان تمرکز و فعالیت ذهنی بسیار روی رشد مهارتی خاص در آن مرحله ، سن و دوره ی خاص است که به طور ناآگاهانه از یک نیروی درونی منشا می گیرد. بهترین راهی که بزرگترها می توانند از این شور و عشق حمایت کنند آماده کردن محیط و تقویت این زمان یادگیری است.

همچنین این مرحله می تواند به عنوان خط مشی ای بکار رود که چه وقت کودک آماده یادگیری و معرفی موارد خاص است. این موضوع همچنین می تواند از طریق مشاهده کودک مشخص شود که چه وقت او روی نوع خاصی از کاری تمرکز دارد و علایق خود را دنبال می کند.

 

"کودک استعداد خاصی دارد؛ یک انرژی بالقوه که او را قادر می سازد یک دنیای ذهنی را از دنیایی که در رابطه با اوست دلخواهتر سازد. کودک در این دوره های حساس چیزهای بسیاری به دست می آورد که او را به طور بسیار استثنایی  در ارتباط با دنیای دیگری قرار می دهد."

 

از کتاب راز دوران کودکی نوشته ماریا مونتسوری.

مترجم:سمیه قائمی نسب

*****کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است*****

 رویش طلایی کوچولوها                               
*****کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است*****

لوگو تلگرام مقالات گیف

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید