رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

فعالیهای مونتسوری در محیط خانه

 
فعالیهای مونتسوری در محیط خانه

فعالیهای مونتسوری در محیط خانه

در ادامه به بیان فعالیتهای مونتسوری یا روشهای آموزش انجام صحیح کارها پرداخته شده است. هنگام انجام فعالیتهای مونتسوری بهتر است به یاد داشته باشید که:

•    کودکان از مشاهده بزرگسالان مطالب زیادی می آموزند. ما بزرگترها باید با درنظر گرفتن توانایی جسمی محدود آنها سعی کنیم روشهای آسانتر انجام کارها را به آنها بیاموزیم.
•    باید فعالیتهای مونتسوری را به نحوی ترتیب دهید که انجام دادنشان برای کودکان راحتتر شود. توصیه می کنیم که فعالیتها را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید.
•    درباره کاری که انجام می دهید توضیح زیادی ندهید. بهتر است بگذارید کودکان ببینند چه می کنید. از کلمات اصلی مانند اسامی اشیا و کارهایی که انجام می دهید استفاده کنید.
•    هنگام آموزش همیشه کار را به آرامی و با سرعتی انجام دهید که مناسب کودک باشد نه مناسب خودتان.
•    عقب نشینی کنید. بگذارید کودکان خود دست بکار شده و بیاموزند.
•    از آنها انتظار نداشته باشید پس از اولین تمرین به نتیجه ای که مدنظر شماست دست یابند. تکرار به آنها کمک خواهد کرد در انجام کار مهارت کسب کنند. در دسترس بودن انجام کارها برای کودکان موجب تشویق آنها به تکرار و تمرین آن مهارت خواهد خواهد شد.

  فعالیتهای مونتسوری در خانه:

1. ریختن یک نوشیدنی

سن: 12 ماه به بعد
لوازم مورد نیاز:
    بطری شیشه ای شفاف کوچک (که استفاده از آن و مشاهده مقدار آب برای کودک امکان پذیر باشد.)
    لیوان شیشه ای شفاف کوچک
فعالیت
از کودک بخواهید کنار شما بنشیند. بطری آب را با دو دست بردارید طوری که یکی از دستانتان دسته را گرفته و دیگری را در جلو و زیر شیشه بگیرید تا از افتادن آن جلوگیری کنید. لازم نیست بزرگسالان این کار را انجام دهند اما کودکان که توانایی محدودی دارند برای مستقل انجام دادن این کارباید از هر دو دست استفاده کنند تا مشکلی پیش نیاید. ممکن است بعدها کودک بتواند بطری را با یک دست بردارد اما بار اول آب را با دو دست بریزید. سر بطری را روی لیوان قرار دهید و به آرامی آب را داخل لیوان بریزید و بگذارید کودک ببیند چه کار می کنید. لیوان را تا نیمه پر کنید و از کودک بخواهید آب را بنوشد. سپس بگذارید خودش ریختن آب را انجام دهد. می توانید بارها این تمرین را تکرار کنید تا کودکتان بیاموزد که هنگام غذا خوردن یا زمانی که تشنه است به تنهایی آب بریزد و بنوشد. می توانید جای خاصی را در یخچال به کودک خود اختصاص دهید تا نوشیدنی های خود را آنجا بگذارد و هر وقت احساس تشنگی کرد بتواند از آنها استفاده کند.

2- شانه کردن موها

سن: 12 ماه به بعد
لوازم مورد نیاز:
•    آینه ای که کودک بتواند خود را براحتی در آن ببیند.
•    برس یا شانه ای کوچک
•    کلیپس برای دختر بچه ها
•    سبد یا کشویی کوچک- جای مخصوصی برای اینکه کودک بتواند به راحتی به برس دسترسی داشته باشد
فعالیت
در مقابل آینه بنشینید یا بایستید و برس سایز خودتان را بردارید. برای شانه کردن موهای سمت راست سرتان از دست چپتان استفاده کنید و موهایتان را از بالا به پایین شانه کنید. این کار را برای طرف دیگر سرتان انجام دهید. به این ترتیب که دست راستتان را برای شانه کردن موهای طرف چپ سرتان بکار ببرید. در این دو حالت دستانتان به صورت ضربدر در جلوی سرتان قرار می گیرد. این کار به این دلیل است که کودکتان بتواند جهات مختلف سر را به راحتی ببیند. موهایتان را به آرامی و با دقت شانه کنید. پس از آن به آرامی شانه یا برس را داخل سبد قرار دهید. اگر کودکتان تاکنون به انجام این کار تمایل نشان نداده از او بخواهید این کار را انجام دهد.

3- مسواک کردن

4- چیدن میز

5- تاکردن لباسها

6- آب دادن به گیاهان

7- تمیز کردن میز

مترجم:سمیه قائمی نسب

 رویش طلایی کوچولوها                               
*****کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است*****

لوگو تلگرام مقالات گیف

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید