رویش طلایی کوچولوها
 
آیکن گفتگو با ما آیکن چت ایتا آیکن گفتگو با ما

تغییرات و دگرگونی هایی که مادر باید در زندگی خودش رعایت کند تا بتواند فرزند سالم و خوب داشته باشد

 
تغییرات و دگرگونی هایی که مادر باید در زندگی خودش رعایت کند تا بتواند فرزند سالم و خوب داشته باشد
مورد اول بدون تردید تغذیه ی متعادل ، متوازن و کامل هست ، که در 5 زمینه باید مادر توجه ویژه ای را مبذول کند : یکی خوردن میوه که البته با توجه به شرایط حال خودش به ویژه اگر مسائل و مشکلات مربوط به بیماری قند را دارد ، رعایت استفاده از بعضی از میوه ها و کنار گذاشتن بعضی از آن ها ضرورت دارد.

دوم سبزی هست، یا میوه و سبزی ؛ سبزی های سبز و سبزی های زرد پررنگ ، بدون تردید فایده ی بیش تری خواهند داشت .

قسمت دوم ، شیر و لبنیات و کمی تخم مرغ هست .

قسمت سوم، انواع پروتئین ها به ویژه گوشت، و معلوم هست که گوشت مرغ بر گوشت گاو و گوسفند ترجیح دارد.

چهارم، نان و بقیه ،یا گندم و بقیه غلات و برنج و حبوبات هست.

پنجم، حداقل هشت تا ده لیوان آب با توجه به وزن مادر و گنجایش لیوان آب.

این پنج مورد اهمیت ضروری دارد تا تعادل و توازن لازم را به وجود بیاورد .

اما مادر در جهت بقیه ی جنبه های تغزیه خودش هم باید تغییراتی را موجب شود، به نظر می رسد که میزان کلسیم بدن خودش را باید دو برابر کند ، حتمن میزان آهن باید بیش تر باشد ، فایبر یا الیاف گیاهی را باید بیش تر مورد استفاده قرار دهد .

اما در خصوص ویتامین ها باید به مطلب مهمی توجه کرد و آن این هست که ویتامین های B  و C به دلیل این که در آب حل می شوند و اضافه ی آن در آب دفع می شود ، معمولن کمی استفاده ی بیش تر آن ضرر و زیانی نخواهند داشت. اما ویتامین هایA,D,K می تواند مسائل و مشکلاتی را به وجود بیاورد که این ویتامین ها هم در چربی حل می شوند ، و هم می توانند در چربی ذخیره بشوند ، بنابراین افزایش ویتامین A,D,E,Kدر بدن باقی می مانند و برای مادر مصرف بیش از اندازه ویتامین ای می تواند موجب حتی نقص عضو در فرزندش بشود. به بیان دیگر شاید در خصوص ویتامین A به تر است که فقط از مواد غذایی استفاده شود و مکمل ویتامین در این مورد استفاده قرار نگیرد.

از مصرف نمک و قند و شکر پرهیز کند ، برخی از متخصصین باورشان چنین هست که اگر شکر در زمان من و شما کشف و یا پیدا می شد ، احتمالن به عنوان یک غذای بد و احتمالن حتی به عنوان یک ماده ی مخدر قلمداد می شد . بنابراین اصولن قند و شکر برای هیچ کس هیچ زمان فایده ای نداشته و نخواهد داشت.

مصرف چای و قهوه حداکثر دو فنجان در روز . و آن چه که به عنوان کولا ،پپسی ،کک و چیزهای دیگر می شناسیم ، تقریبن نباید مصرف بشود ، برای این که متأسفانه در مصرف چای و قهوه اضافه خطر سقط جنین وجود دارد و بنابراین استفاده ی بیش از آن می تواند گرفتاری هایی را به وجود بیاورد.

قرص های رژیمی حتما باید متوقف شود ، زیرا آسیب ها ی آن بسیار شدید است.

از طرف دیگر جیوه می تواند مسأله آفرین باشد، می دانیم که جیوه در دو منبع اصلی برای همه ی انسان ها و برای مادر خطرناک است ،یکی در استفاده از دندان پزشکی، مخصوصن این که آهسته آهسته مقداری از آن رها می شود و جذب می شود و توصیه می کنند که دیگر از آن برای هیچ کس استفاده نشود و دوم در ماهی هاست ، به این معنا که مخصوصن ماهی های بزرگ و ماهی هایی که عمر طولانی دارند ، مقدار جیوه ی فراوانی دارند و این کاملا می تواند برای جنین ویرانگر و آزار دهنده باشد و به همین جهت است که شاید حتی وقتی که ماهی ها در آب های نسبتن پاک و صاف هستند ، نه آب های آلوده شاید بهتر آن باشد که مادر از خوردن ماهی در دوران بارداری ، به دلیل خطری که این جیوه حتی مقدار بسیار کمش دارد خودداری کند و صرف نظر کند.

محیط آلوده ، هوای آلوده، مخصوصن محیطی که با مواد شیمیایی و یا گازهای مختلف همراه هست می تواند برای مادر آزاردهنده باشد و به همین دلیل هست که حتی رنگ اتاق ، یا رنگ ساختمان ها مخصوصن اگر تازه باشد و یا برخی از آن ها با گذشت زمان هم چنان خطرناک است و در این زمینه باید رعایتی کرد که مقارن با حاملگی مادر به رنگ کاری خانه نپرداخت ، و ضمنن می دانیم رنگ مویی که خانم ها برای زیبایی خودشان از آن استفاده می کنند ، در چنین ایامی می تواند برای فرزندشان بسیار بد باشد.

مواردی هست که احتمالن آسیب و آزاری را به فرزند من و شما وارد نمی کند ، آن زمانی که رابطه ی جنسی تا هشت ماهگی اشکالی نخواهد داشت ، اما در ماه آخر و به ویژه دو هفته ی آخر یا بهتر است متوقف شود و یا حتمن اصول و نکاتی رعایت شود، و الا می تواند پیامدها و عواقب منفی داشته باشد.

حمام گرفتن به مدت پانزده دقیقه مشروط بر این که درجه حرارت زیاد نباشد، یعنی در حد 37 درجه باشد اشکال نخواهد داشت.

امروز می توانیم آن چه که به عنوان سونوگرافی به زبان فارسی می شناسیم، یا ام آر ای و یا وقتی که شما به فرودگاه ها و یا به مراکز دیگر می روید که برای حفاظت و جنبه ی ایمنی ، شما را از دستگاه هایی می گذرانند ، تقریبن هیچ کدام از این ها هیچ گونه خطری را برای مادر نخواهد داشت

اما در خصوص سفر مسئله کمی متفاوت هست، سفر با هواپیما ابتدا به تر است که مدتش کوتاه باشد. یعنی فاصله های بلند مدت را هم باید به قسمت های کوچکی تقسیم کرد.

دوم اگر مادر فشار خون دارد، یا احتمالن مشکلات تنفسی دارد در این زمینه باید توجه ویژه ای را داشته باشد، و مخصوصن میزان اوج گرفتن هواپیما اهمیت خاصی خواهد داشت . اگر مادری در گذشته مسئله ی لخته شدن خونش را داشته ، یا سقط جنین هایی داشته که علت آن نامشخص بوده، یا بیماری قند دارد و یا مشکلاتی درخصوص جفت او از جانب دکترش تشخیص داده شده، و یا به جای بچه ی تنها دو قلو یا چند قلو دارد، احتمالن پرواز با هواپیما مسائل و مشکلاتی را به وجود می آورد و مخصوصن همان یکی دو ماه اول هم با وجودی که موجودی که در شکم مادر هست بسیار ناچیز هست که به آن اشاره خواهم کرد هم چنان پرواز را توصیه نمی کنند به ترین زمان پرواز بین دوازده هفته تا هجده یا بیست هفته هست ، یعنی بین ماه سوم تا پنجم .

ولی به هر حال دو یا سه هفته ی نزدیک به زمان وضع حمل وقت مناسبی به جهت پرواز نخواهد بود ، مگر این که بعد از معاینه ی دکتر و اجازه ی کتبی او باشد . بسیاری از شرکت های هواپیمایی در آمریکا کسی که در ماه آخر یا هفته ی آخر باشد را به این راحتی در هواپیمای خودشان راه نمی دهند ، زیرا در هوا و در آن شرایط نه تنها خطر به جهت فرزندشان بلکه به جهت مادر هم می تواند وجود داشته باشد توصیه می شود که به تر آن است که شما در صندلی های وسط هواپیما قرار بگیرید، به علت رفت و آمدهای مردم مخصوص با حرکات هواپیما برخی از اوقات می تواند موجب گرفتاری باشد.

ضمنن لباس مناسب راحتی همراه با مصرف بیش از حد آب به جهت مشکلات مربوط به خشکی هوا و کاهش آب بدن ، و حتی کمی چرب کردن درون دماغ که آن را برای همه توصیه می کنند تا بتواند همچنان بینی انسان کار خودش رابه جهت تسویه و مراقبت از هوایی که انسان به درون خودش می فرستد را انجام دهد . بالاخره غذای کم و پخته و غذای خوب و مناسب.

معلوم هست که مادر در هواپیما تقریبن علاوه براینکه خودش را برروی صندلی حرکت می دهد و دست و پایش را کج و راست می کند ،تقریبن هر یک ساعت یک بار باید حرکت کند تا گردش خون به راحتی صورت بگیرد، در عین حال باید آمادگی های لازم پزشکی را داشته باشد، احتمالن نوع گروه خونی او معلوم باشد،‌تلفن دکتر مشخص باشد، و احتمالن داروهای لازم را در جهت به وجود آمدن مسئله و مشکلی با خودش همراه داشته باشد.

در خصوص اتومبیل توصیه ای که می کنند ، به هیچ وجه مدت نشستن در اتومبیل نمی تواند بیش از 4 یا 5 ساعت باشد، این چند ساعت هم باید به قسمت های یک یا دو ساعت تقسیم کرد ، و هر یک یا دو ساعت مادر حتمن باید پیاده شود و چند قدمی راه برود تا این که خاطرش از این بابت آسوده شود و کمربند را هم زیر شکمش می بندد همان طور که در هواپیما هم چنین خواهد بود .

اما سفر کشتی تقریبن در ماه های آخر توصیه نمی شود به دلیل تغییراتی که در هوای کشتی هست ، نوع بیماری ها و ویروس هایی که معولن در کشتی ها پیدا می شوند ، هم به خاطر کارمند های مختلف و متفاوتی هست که از کشورهای بی شمار جهان آمده اند و به خاطر آن با خودشان برخی از ویروس و یا میکروب ها و یا بیماری هایی را دارندکه بدن یک نفر ممکن است با آن آشنا نباشد و هم به خاطر حرکت کشتی یا غذاهای کشتی و شرایطی که برای افراد عادی هم برخی از اوقات مسائلی به وجود می آورد برای زن حامله توصیه نمی شود . به هر حال اگر از کشتی استفاده می کنند باید از هر فرصتی برای هواخوری روی عرشه ی کشتی استفاده کنند و داروهای مخصوص را هم در این زمینه داشته باشند.

اما هشدارهایی هست که مخصوصن در این ایام باید به مادر داد و رعایت آن ها می تواند سلامت خود و فرزندش را تضمین و تأمین کند ، حتمن در خصوص داروها باید با دقت با پزشک خودش یک زن صحبت کند ، در حالی که زدن واکسن آنفولانزا در دوران بارداری اشکالی ندارد ،مخصوصن اگر بین پنج تا شش ماهگی مادر باشد مطالعات نشان می دهد که احتمال دارد اگر مادر گرفتار این بیماری بشود ، فرزندش گرفتار حتی بیماری شدیدی مانند اسکیزوفرنی بشود ،‌به همین جهت در این زمینه به هیچ وجه نمی شود ریسک کرد،

مواد مخدر از هر قبیل، مشروب و سیگار ویران گر هستند. مطالعات نشان می دهد که مادری که داروهایی نامناسب، سیگارو مشروب را در دوران بارداری استفاده می کند، اولن خطر بسیار زیاد سقط جنین خودش را دارد، خطر مردن فرزندش را در دورانی که در شکم مادر است و بلافاصله بعد از تولد. جثه ی یک چنین نوزادی بسیار کوچک است ، اندازه ی سر او مغز او کم تر از حالت عادی است، صورت معمولن به هم ریخته و دفرمه شده است، هماهنگی بین اعضای بدن و مخصوصن مراکز فرماندهی وجود ندارد. عقب افتادگی زندی یا ... و گرفتاری هایی از این قبیل هست . حافظه و یادگیری در یک چنین کودکی بسیار کم و متأسفانه مسئله ی کاهش هوش و یا کم بودن هوش در مرز آزاردهنده و یا مشکلات مربوط به یادگیری را داردو خطر بیماری های فراوان فیزیکی و روانی را به همین جهت است که باید از همه ی مواد مخدر، سیگار ، مشروب و یا هرگونه ارتباطات دیگر شیمیایی در این زمینه جلوگیری کرد. حتی مطالعات نشان می دهد که اگر زنی سیگار می کشد شاید استفاده از این پچ ها که برای ترک سیگار هست به مراتب به تر از خود سیگار باشد . ضمنن در مورد مشروب هم می دانیم که از آن جا که ژنی که مربوط به یک چنین یا ارتباط چنین بیماری است شناخته شده ،افرادی هستند که با مصرف یک بار یا دوبار مشروب کاملن می توانند به سمت آن کشیده  شوند و شرایط ارثی به جهت این اعتیاد به مشروب وجود دارد . هم چنین در خصوص برخی از مواد مخدر مانند ککائین حتی مصرف یک بار آن می تواند منجر به اعتیاد شود و معلوم است که فرزند چنین مادری چه گرفتاری هایی را خواهد داشت.

مطلب دیگر گرفتن ایکس –ری یا گرفتن عکس هایی است که از قسمت های مختلف بدن گرفته می شود که کاملن باید متوقف شود مگر مقدار ،‌بسیار بسیار کم آن که درباره ی آن هم هم چنان گفت و گو هست که برای عکس برداری دندان استفاده می شود ، برخی از اوقات بیماری ها و گرفتاری های روانی مادر شرایطی را به وجود می آورد که کاملن می تواند زندگی فرزندش را به هم بزند ،‌به بیان دیگر مادری گرفتار برخی از اختلالات روانی است که مثلن کورتیزون یا ادرنالین او بیش از حد ترشح می کند خود این مسئله موجب اشکالات فراوانی در زمینه های مختلف زندگی کودک خواهد شد و به همین جهت است که بیماری های روانی در حالی که باید معالجه بشوند مصرف داروها در یک چنین دوره ای حتمن باید با نظر پزشک متخصص و آگاهی از حاملگی و بارداری زن بشود و متأسفانه برخی از اوقات مادرانی هستند که تا یک یا دو ماه بعد از داشتن فرزند یا نمی دانند و یا مطمئن نیستند و به همین جهت است که به مجرد این که کوچک ترین علامتی به جهت این که شاید حامله باشند پیدا شد حتمن باید در این زمینه فعالیت لازم و اقدامات لازم صورت بگیرد.

متأسفانه در بیش تر فرهنگ ها زنان در هنگام بارداری و در وقت تولد فرزندشان مورد ظلم و آسیب و سرزنش و تحقیر و توهین اطرافیان بیش از زمان دیگر قرار می گیرند با وجودی که انسان انتظار دارد که در وقت بارداری مادر و در وقت تولد فرزندش از آرامش و امنیت و محبت و حمایت و هدایت بیش تری برخوردار باشد متأسفانه بیش تر فرهنگ ها به دلایل فراوان که ناشی از گرفتاری های انسان هست د راین زمان زن را مورد محبت و لطف لازم قرار نمی دهند ، بنابراین معمولن محیط زندگی زنان در دوران بارداری و تولد فرزندشان بدتر می شود و توجه به آن ضرورت دارد . شلوغی خانه،شلوغی محل کار، حتی شلوغی رفت و آمد اگر حدی می گذارد می تواند روی مادر و فرزند او اثر بگذارد و به همین جهت است که باید مورد توجه قرار بگیرد .

تنها حیوانی که حضور و وجودش در خانه می تواند مسئله ساز باشد که به نظر می رسد ،پشم او و مدفوع او و ادرار او می تواند تأثیرات بدی بر روی جنین بگذاردو به همین جهت است که دوری از ضرورت دارد، گاو ، گوسفند و خوک هم آزاردهنده و آسیب زننده هستند اما به هیچ وجه قابل مقایسه با گربه نیستند.

مطلب دیگر کار و فعالیت بیش از حد و سنگین است که صرف نظر از ارتباط مستقیم آن از نظر روانی می تواند زندگی مادر را با مشکلاتی همراه کند ، ورزش گرچه لازم و واجب است و تقریبن روزی چهل دقیقه در حدی که ضربان قلب از صد و چهل نگذرد ضروری است ،‌اما در مواردی می تواند کاملن مضر و خطرناک باشد، وقتی که هوا گرم و مرطوب است، وقتی که مادر تب دارد، وقتی که با بیماری همراه است، و یا ورزش هایی که تندند ، شدیدند، نوع ورزش هایی که ضربتی هستند، و مخصوصن شکش مفاصل را دارند زیرا با خودش کشش مفاصل می تواند مسئله آفرین باشد، یا مادرانی که فشار خون دارند و به هر حال همان گونه که قبلن عرض کردم به جهت تأکید فقط در هفته ی آخر بارداری مادر هست که حتمن و بهتر است رابطه ی جنسی متوقف شود زیرا می تواند مسائل و مشکلات خاصی را به وجود بیاورد .

رویش طلایی کوچولوها

 

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید